Belastingaangifte correct ingestuurd. Toch ''naheffing''?

Mijn aangifte is op 22 maart 2011 door de belastingdienst ontvangen. Ik verwachtte net als in andere jaren een NIHIL-aanslag. Zo ook nu. Ik kreeg echter een naheffing van bijna 1700 euro.

Men had het ''eigen-woning-deel'' niet ontvangen, en dat resulteerde in de naheffing. Dat deel had ik echter weldegelijk ingevuld.

Ik moest even wachten op een nieuwe DigiD, en kon toen de aangifte alsnog compleet verzenden. Ik belde opnieuw
met de vraag of het nu in orde was. Dat werd bevestigd, waarop ik vroeg of ik nu verder niets hoefde te doen.

Eh, zo werkt het niet meneer, u moet wel uitstel vragen voor de openstaande schuld..........Huh, openstaande schuld? Ze hadden mijn aangifte toch compleet binnen?

Nu blijkt dat ik tot 16 november in onzekerheid zit. Ze zeiden weliswaar dat ik niets verschuldigd was, maar wat als er ergens iemand het in zijn hoofd haalt om dit NIET recht te trekken? Ik bedoel, het is een fout geweest in het aangifteprogramma, een stuk software dat door de belastingdienst ZELF beschikbaar werd gesteld.

Nu weet ik dat de Hoge Raad de dienst kortgeleden op de vingers heeft getikt, omdat ze mensen onnodig lang aan het lijntje hielden, nadat zij door fouten bij de belastingdienst veel te lang op een definitieve beslissing moest wachten.

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Lijkt me sterk dat ik de enige ben, bij wie een correct ingevulde aangifte toch niet goed/compleet is binnengekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je aangifte is een voorlopige, die door jou wordt ingevuld. De balstingdienst controleert dit en kan een andere visie hebben op jouw ingevulde gegevens; want je kan posten afgetrokken hebben die niet mogen. Dus de belastingdienst kan altijd eea aanpassen. Je bent vrij om bezwaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A... met de vraag of het nu in orde was,,
Kan degene aan de telefoon alleen maar bevestigen dat jouw aangifte daadwerkelijk binnengekomen is.
Deze persoon heeft verder geen inzage in de verdere afhandeling van de zaak.
In ieder geval moet U uitstel van betaling aanvragen.
Daar kom je gewoon niet onderuit.
Of het hele bedrag gewoon betalen.
Want met een uitstel van betalingsregeling vragen ze je het hemd van de broek.
Alles moeten ze weten.
Ook al is het de fout van de belasting.

Ik ken in mijn omgeving inmiddels 4 mensen,,,die over 2008 teveel terug hebben gekregen.
En pas nu in 2011,een bericht hebben ontvangen dat ze terug moeten betalen.

De belastingdienst loopt gewoon achter.
Maar dat betekend niet ,dat het geld waar U recht op heeft niet terug krijgt.
Maar U moet het wel even ophoesten.
Makkelijker kunnen we het niet maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe ligt het risico van het door de geadresseerde niet ontvangen van een bericht bij de verzender.
Als je de aangifte per internet verstuurt krijg je een melding dat de aangifte is ontvangen en wanneer.
Dat staat IN de aangifte.
Als in die aangifte "de eigen woning" goed is vermeld, dan heeft de Belastingdienst bevestigd dat ze de aangifte volledig heeft ontvangen.
Ik zou per brief formeel bezwaar maken en daarbij als bijlage een kopie bijvoegen van de aangifte met de ontvangstmelding van de Belastingdienst.
Ter vermijding van het risico van niet ontvangen van je bezwaar, kun je de brief persoonlijk aanbieden bij je belastingkantoor en een door jou te behouden kopie daar door de belastingdienst laten waarmerken met hun schriftelijke ontvangstmelding.
Sterkte in de strijd om een overheid klantgericht te laten handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Belastingdienst bepaalt zelf in welke vorm en op welke wijze de integraal verzonden gegevens van de aangifte intern bij de Belastingdienst worden verspreid.
Nu is het wel zo, weet ik van de Belastingdienst, dat de aangifte op hoofdlijnen dus daar gecomprimeerd binnenkomt en dat bij controlevragen je niet terug kunt vallen op de details van de ingezonden aangifte.
Dat is allemaal echter een interne door de Belastingdienst bepaalde en te bepalen methodiek van de dienst en dat kan de belastingplichtige niet helpen noch verweten worden.
Je moet inderdaad uitstel van betaling zelf aanvragen. Vroeger werd dit automatisch gedaan maar tegenwoordig wil me dat je er zelf om vraagt.

Iedereen maakt fouten, niet alleen de belastingdienst.
't Kan natuurlijk zo zijn dat je bent vergeten aan te kruizen wie het aftrekbaar bedrag gaat aftrekken. Ik zeg alleen dat 't kan. 't Gebeurd namelijk heel veel dat men dat vergeet aan geven.

Wordt niet boos op iets wat je niet zeker weet. Gewoon uitstel van betaling aanvragen wegens bezwaar en de belastingdienst zal écht geen formulieren toesturen met vragen waarom en voor hoelang je uitstel wilt hebben. Uitstel wordt gewoon gegeven tot het moment dat er besloten is wat te doen met jouw bezwaar. En als jouw bezwaar gegrond is (en dat is niet zo moeilijk) dan krijg jij gewoon je geld en vervalt de schuld.

Succes!