De straffen voor betrapte zwartwerkers en opdrachtgevers

•Particulieren die betrapt worden kunnen een boete van 4000 euro opgelegd krijgen.
•Bedrijven waar illegale werknemers aan worden getroffen kregen tot voor kort een boete van 8000 euro per werknemer.
•De zwartwerker zelf moet alle ontdoken loonheffingen terugbetalen plus een boete van 1134 euro.
•Een bijkomend nadeel van zwart werken is dat arbeidsongeschiktheid tijdens zwart werk niet verzekerd is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete is een percentage van de nagevorderde belasting. Afhankelijk van uw situatie bedraagt die boete bij verzwegen vermogen:

75% bij 'grove schuld'
150% bij opzet
300% bij ernstige fraude of recidive
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart werk en belasting gaat over inkomsten, niet over vermogen. Gegeven de vraag uiteraard. Belasting over verzwegen vermogen (banken saldi in buitenland bv) is een andere vorm van fraude.