Ben ik nu de enige met inmiddels al een ordnermap vol met wat er fout gaat bij de Belastingdienst?

Nu gaat er bij mij voor de derde keer binnen één maand iets fout tussen mij en de Belastingdienst. En ik krijg er zo langzamerhand een punthoofd van...

Begin juli ligt er weer zo'n blauwe envelop in de bus met de mededeling dat ik geen aangifte eerste kwartaal 'bla bla bla' had gedaan. Ik verschrikkelijk boos naar mijn accountant toe. Die blijkt met de 'Noorderzon' vertrokken te zijn. Maar gezien de tijdsdruk wilde ik de aangifte dus maar zelf gaan doen. Op 22 juli is er een nieuwe geruikersnaam en wachtwoord aangevraagd. En vandaag 3 weken later al voor de derde maal. Aldus de Belastinginspecteur die ik net gesproken heb...

Wanneer wij met aangifte iets fout doen dan worden we daar verschrikkelijk hard op afgestraft. Maar de Belastingdienst mag ongestoort fout op fout maken. En dan zijn ze ook nog gepiekeerd, wanneer je ze daar op wijst. Met een standaard opmerking: "Dan bewijst u dat toch!" Hoe gemakkelijk is het dan wel niet om het systeem van de Belastingdienst door te spitten?

En maar blijven zeggen: "Leuker kunnen we het niet maken. Wel gemakkelijker. Of ben ik nu de enige met inmiddels al een ordnermap vol met wat er fout gaat bij de Belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als belastingadviseur weet ik precies waar je het over hebt. Je wordt echt niet goed van de fouten die de belastingdienst maakt en als je zelf een keer iets fout doet....

Het probleem is dat men bij de belastingdienst over het algemeen erg star en neerbuigend richting hun "cliënten" is. Alleen een klacht bij de ombudsman is de enige mogelijkheid om nog IETS te kunnen doen.

Overigens is de federatie van belastingadviseurs als maanden in overleg met de staatssecretaris en de regiodirecteuren over hoe het anders kan. Nu nog de mentaliteit bij de laaggeplaatste ambtenaren veranderen dan dan hoop ik maar dat ze bij dat logge apparaat dat zich belastingdienst noemt eens een keer iets gaat veranderen. Helaas vrees ik dat dit echter ijdele hoop is.

Houdt moed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij mij, als eenvoudige particulier, gaat het altijd goed.

Aangifte invullen, bijtijds versturen, en afwachten. Intussen vast uitrekenen hoeveel ik moet bijbetalen of terugkrijg.

Na een tijd komt de voorlopige aanslag, een jaar later de definitieve. Blijkt altijd te kloppen met wat ik vooraf had uitgerekend; hoewel ik er soms maar liefst een hele Euro naast zit.

Voorlopige teruggave is altijd mooi op tijd binnen. Definitieve teruggave of aanslag is ook altijd op tijd.

Jaren geleden heb ik één keer een correctie gehad. Ik was drie maanden werkloos geweest tussen twee banen in. Ik had mijn WW-uitkering ingevuld als "inkomen uit huidige arbeid" - dat moest natuurlijk zijn "inkomen uit vroegere arbeid". Niet dat het uitmaakte, want beide inkomensbestanddelen worden opgeteld, maar ze hadden mijn fout netjes ontdekt.

Kortom, nooit problemen gehad met de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees blij... Ik heb een x-aantal jaar terug een voorlopige aanslag gehad van 20.000 gulden, terwijl ik het jaar van aangifte enkel en alleen een uitkering had...
22 jaar een eigen zaak gehad en dan weet je wel wat de kreet inhoud, leuker kunnen we het niet maken.
Nou leuk was het zeker niet!
Het systeem van de belastingdienst is zo ingewikkeld geworden dat ze het zelf niet meer begrijpen.
B.v. ik krijg een aanmaning over een nog niet betaalde rekening, ik maak de fooienpot leeg, breng wat lege flessen terug en vind nog wat geld, hoera ik heb geld voor de gewraakte rekening, ik betaal deze en kan weer rustig slapen.
De week erna , de deurwaarde, u heeft de rekening nog steeds niet betaald, er komt nu een boete bij!!!
Ik leg uit en laat zien dat ik het geld betaald heb.
Ik zie het, al zegt de deurwaarde, het is afgeboekt van een paar andere rekeningen die nog open stonden.
Uit mijn linkeroor begint rook te komen, maar de deurwaarde legd uit dat het hun fout was
Ik slaap weer lekker.
Daar is de deurwaarde weer, het is nog steeds niet allemaal betaald! De boete staat nog open.
Meer rook uit mijn oren!Ik krijg ook een andere kleur!
Maak het geld over en ook nog van het restant van de andere rekeningen.
Ik slaap weer lekker.
Daar is de deurwaarde weer, het spijt me , maar u heeft nog steeds niets betaald!
Nu gaat het echt niet goed met me.
Laat hem zien dat ik geld heb overgemaakt, sorry zegt hij foutje van ons, het is het verkeerde rekeningnummer, het geld is nu in Apeldoorn terecht gekomen, maar het komt nu goed.
Ik slaap weer lekker.
Daar is de deurwaarde weer, we hebben nog steeds geen geld gezien, en komen beslag leggen op een paar auto's.
Tussen alle klanten in wordt het besproken, iedereen kan meeluisteren!
De deurwaarde gaat bellen met hun kantoor, even later zegt hij, sorry mijnheer foutje van ons, het geld is terecht, het was in Apeldoorn!
Ik kon die nacht niet meer slapen, zo boos was ik.
Nog geen 3 jaar later gebeurde weer het zelfde, ben toen direct naar het hoofdkantoor van de belasting gegaan in Goes en heb daar heel vervelende dingen gezegd.
Sorry mijnheer foutje van ons.
Ik had het geld contant bij me , maar dat was te optimistisch, met contant geld kon ik niet meer betalen!
Iets met de computer, past niet meer in het systeem.
Dus weer overmaken, niet naar Apeldoorn, maar naar Goes, toen belden ze me terug waar het overgemaakte geld voor was!
Nou, leuker kunnen ze het toch niet maken!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg vanmiddag nog aan die Belastinginspecteur wie de slogan: "Leuker kunnen we het niet maken. Wel gemakkelijker!" had bedacht. Het blijkt te zijn ontstaan in een beschonken toestand van één van de ministers van financiën. Maar hij gaf toe dat het syteem ook voor de Belastinginspecteurs niet meer te begrijpen is. En waarom ik dit jaar ben genaaid over 2004, 2005 en 2006 gaat hij voor mij uitzoeken... Soms tref je er één die wel meedenkt...
Ik heb dat gehad met me zorgtoeslag van de verzekering.
Ik alle gegevens ingevuld die ze wouden hebben van mij en me vriend. Hadden ze uitgerekend ik zou rond de 100 Euro per maand krijgen voor ons beide.
Een paar maanden later ging ik van baan verwisselen en kreeg dus meer loon. Belasting opgebeld en na gevraagd wat er moest gebeuren, hun zouden alles wel even gaan nakijken.
Krijg ik 3 weken later een rekening op me matje vallen of ik even 250 euro wil betalen omdat ik teveel zorgtoeslag heb gehad. Afijn ik weer bellen, blijkt dat hun in het begin een fout(je) (volgens hun) hadden gemaakt. Ik had geen recht op die 100 Euro per maand maar iets van 10/20 Euro. Ik netjes rekening betalen. Krijg ik er nog 1 van meer dan 300 Euro. Toen was ik het zat.
Weer gebeld maar ik moest hem wel betalen ondanks dat het hun fout was.
Als je hun moet betalen heb je in no-time de rekening op je mat maar krijg je geld terug hoor je er helemaal niks van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de belastingdienst heef een geautomatiseerd systeem waar ze vele miljoenen voor hebben betaald, maar dat aan geen enkele eis voldoet die ik stel aan een geautomatiseerd systeem. Het eerst wat fout is gegaan, is dat de ontwerpers niet voldoende inzicht hebben in de materie, kortom niet slim en kritisch genoeg zijn, en ten tweede dat de opdrachtgever ook niet weet waarover hij praat.
Het is triest maar waar. Zelfs de meeste websites zijn om te huilen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb kort geleden mijn aangifte 2008 gedaan, maar het was wat ingewikkeld. Dus belasting telefoon gebeld en doorgeschakeld naar een expert. Later wederom, omdat ik het eigenlijk te gek vond. De eerste keer werd mij AAA verteld, en de tweede keer werd mij gezegd dat AAA volledig fout en dat het BBB moest zijn. Gevolg is wel, dat ik naar mijn gevoel teweinig belasting heb betaald, maar wie ben ik om daar bezwaar tegen te maken?
Het computersysteem haalt het er niet uit denk ik.