Wij hebben financiele problem iemand tips (13 jarige)

Wij hebben dus financiele problemen, nou mijn ouders dan,
mijn vader staat 5000 euro rood en mijn moeder werkt keihard om voor onze behoeftes te kunnen voorzien maar zoveel verdient zij niet maar 600 euros ongeveer in de maand
mijn vader verdien 1500 euro per maand maar die 1500 euro is meteen al op want de schulden moeten steeds afbetaalt worden maar daardoor is zijn bankrekening niet in balans, IEMAND HELP MIJ IK BEN 13 JAAR WAT KAN IK ERAAN DOEN HELP!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Heel vervelend, sterkte!
* Je ouders kunnen contact opnemen met de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente waarin jullie wonen. Zij kunnen je ouders helpen om een budgetcursus te volgen om maandelijks uit te komen met het geld dat er binnenkomt. Verder kan de afdeling schuldhulpverlening helpen om een regeling te treffen voor de rekening die betaald moeten worden. Daarnaast heeft die afdeling ook inzicht in alle regelingen die er bestaan en waar jullie gezin misschien voor in aanmerking kunnen komen. Bijvoorbeeld via St. Leergeld vergoeding van de ouderbijdragen op school, een fiets voor een kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat, een 2e hands computer voor een kind onder de 18 jaar dat naar het voortgezet onderwijs gaat, een bijdrage voor sport voor een kind. Verder gemeentelijke regelingen zoals kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en eventueel de waterschapsbelasting, een gemeentelijke bijdrage voor mensen die het financieël moeilijk hebben voor sport en cultuur.
* Je ouders kunnen regelmatig op internet kijken naar goedkopere materiële dingen. Bijvoorbeeld 2e hands dingen via www.marktplaats.nl. Verder zijn er verschillende verzamelpunten voor volwassenen en kinderen, die je kunt bereiken via Hyves, waar gratis kleding en accesoires en soms speelgoed verdeeld wordt.
* Je ouders kunnen contact zoeken met een werkgroep tegen armoede via Loket Z in de gemeente waar jullie wonen. Zij kunnen dan tips en adviezen krijgen, maar ook hun eigen ervaring met andere mensen delen in een soortgelijke situatie.
* Ik vind het heel goed van jou dat je deze vraag hebt gesteld! Dit is erg volwassen. Wat jij kunt doen is (precies wat je nu hebt gedaan door deze vraag te stellen) om te proberen begrip op te brengen voor de moeilijke situatie, die waarschijnlijk nog wel even duurt. Misschien kun je verder wat bijverdienen door klusjes te doen voor mensen in jullie buurt, zodat je zelf wat extra geld hebt voor de extraatjes die af en toe nodig zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben de bronnen vergeten, zie onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt dit help echt!

Andere antwoorden (13)

Jij kan er niks aan doen, je moeder moet een legale baan zoeken met het wettelijke minimumloon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt niet meteen concluderen dat moeder onderbetaald is. Als ze minder dan 40 uur per week werkt, kan het best zijn dat ze geheel legaal 600 euro per maand verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, niet aan gedacht. Parttime kan ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je grote schulden hebt lijkt mij dat je zo veel mogelijk werkt en dus fulltime gaat werken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Als je dat kunt. Misschien is ze ziek of gehandicapt. Misschien heeft ze geen auto en kan ze niet fietsen, en is ze dus aangewezen op een baan op loopafstand. Als er binnen drie kwartier lopen alleen een beperkte deeltijdbaan te vinden is, kom je helaas niet verder dan 600 euro per maand.
Jij kunt er niets aan doen, het is de verantwoordelijkheid van je ouders om bv met de sociale dienst te gaan praten
12 jaar geleden
Jij kan er weinig aan doen, je bent pas 13 Jaar en leerplichtig. Je kan een krantenwijk gaan lopen en hier een deel van aan je ouders schenken (Al zijn dit relatief lage bedragen waarmee je ze kan helpen, dit is meer symbolisch).

Als je moeder meer uren gaat maken kan dit ook een hoop schelen, als ze een fulltime job heeft dan wordt zij zwaar onderbetaald.

Geld maakt niet gelukkig, maar een gebrek eraan wel ongelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je ouders contact opnemen met de schuldhulpverlening. Hun kunnen je ouders helpen om schuldenvrij te worden én te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op die leeftijd kun je letterlijk niks. als je nou 16 was had je tenminste kunnen werken, om thuis een beetje te helpen, maar je bent te jong.

bessef wel dat 5000 euro geen extreem groot bedrag en dat 2 volwassenen dat probleemloos terug kunnen betalen.

als ik jou vader was, had ik het volgende gedaan:

1. rekening openen bij andere bank, loon en alle toeslagen (alle inkomen dus) daar laten storten. geen mogelijkheid om rood te staan op deze rekening!

2. afspraak maken met de bank waar ik 5000 euro schuld heb, rekening laten blokeren (alleen nadat ik een nieuwe rekening heb!!!) en een bedrag per maand afspreken dat ik voortaan netjes aflos.

3. een schrift kopen en samen met de vrouw aan tafel zitten om de situatie te schetsen. wat hebben we, wat geven we uit en wat er blijft er uiteindelijk over?

heel simpel, zonder planning kom je nergens. en het zou jammer zijn om in de problemen te komen voor 3 maandlonen.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bankrekening kun je niet blokkeren omdat er een schuld op staat! Alleen wanneer de rekeninghouder overlijdt, bij fraude of beslaglegging wordt een rekening geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzin. ik heb laatst nog een bankrekening bij de rabobank laten blokeren omdat ik daar nog een paar honderd euro's moest aflossen. en met blokeren bedoel ik natuurlijk dat ik er niks meer mee kan doen, behalve er geld op storten, om de schuld af te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, als jij aan de bank vraag om (uit zelfbescherming) je rekening te blokkeren zullen ze dat altijd doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord! +
Op deze vraag is geen makkelijk antwoord mogelijk.

Als je vader zoveel geld moet afstaan voor zijn schulden, dan zou hij aan schuldsanering kunnen denken (zie de link). Mochten zij niet kunnen helpen, dan kunnen ze hem misschien wel doorverwijzen. Dit zijn lastige, langdurige problemen, waar jij als 13-jarige niks aan kan doen. Dus probeer je er niet te druk over te maken, en ondanks de geldnood toch een goede sfeer in huis te houden. Daarmee doe je wat je kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Phoe, wat erg dat je daar als 13jarige mee te maken hebt. Ik hoop niet dat je er last van hebt op je middelbare school.
Zelf heb ik niet echt een gouden tip, maar probeer voor jezelf te bedenken waar je rekening mee kan houden, om je ouders te helpen. Denk bijvoorbeeld aan kort douchen, lichten uit als je weg bent.. Ook kan je af en toe een weekendje logeren bij een vriend!

Probeer je ouders te blijven steunen, ook al is dat als puber lastig. Wees blij met wat je heb en krijgt en ga aub geen merkkleding kopen!

Verder zou ik eens een kijkje nemen op www.gratisoptehalen.nl
Hier staan vaak leuke spullen op die je kan gebruiken en/of door kan verkopen.

Succes!
Tamara
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom -, is toch een goed en serieus antwoord!
Als je een schuld hebt van 5000 euro en je betaalt daarover een effectieve rente van - bijvoorbeeld - 15% op jaarbasis, dan ben je per jaar 750 euro kwijt aan rente.

Als jouw moeder 600 euro per maand verdient, verdient ze dus 7200 euro per jaar. Dat is genoeg om de schuld af te lossen en de rente over dat jaar te betalen. Je houdt dan zelfs nog een paar honderd euro over.

Kortom: één jaar lang alleen leven van het geld dat je vader verdient, en het geld dat je moeder verdient gebruiken om de schuld af te lossen en de rente te betalen.

Daarna zorgen dat je nooit, nooit, nooit meer nieuwe schulden maakt. Dan houd je per maand veel meer over om van te leven dan wanneer je wel schulden hebt.

Of ze dit verhaal van jou willen aannemen, moet je zelf beoordelen. Als je denkt dat ze dat niet willen of niet kunnen accepteren, probeer dan iemand te vinden in wie je ouders wel vertrouwen hebben, en laat die persoon met je ouders praten en dit gewoon voorrekenen.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
5000 euro is toch geen bodemloze put? Het kost 750 euro per jaar aan rente als je niet aflost; dat is € 62,50 per maand aan rente. Als de inkomsten van pa+ma niet voldoende zijn om die € 62,50 per maand te betalen, zal de schuld alleen maar groter worden, en is dit gezin feitelijk al failliet. Als de gezinsinkomsten wel genoeg zijn om de rente te betalen, zal er voorlopig niets veranderen, maar kunnen ze wel gewoon doorgaan. Als de gezinsinkomsten genoeg zijn om de rente te betalen en daarnaast nog een deel van de schuld af te lossen, zal de schuld afnemen. Daarmee zullen de rentekosten afnemen, waardoor het gezin meer geld zal overhouden. Daarmee kan de schuld dan steeds sneller worden afgelost, wat nog minder rentekosten oplevert, waardoor de aflossing nog sneller zal kunnen gaan. In dat laatste geval wordt het gezin dus op den duur schuldenvrij, en dan houden ze geld over om leuke dingen te kunnen doen.
Meestal zijn mensen met schulden erg bezitslustig en denken ze dat ze troep nodig hebben die ze geeneens nodig hebben(hebben mensen met bezittingen ook). Ze zijn er voor een bepaalde reden in gekomen dus ja ik zeg een mentale omslag. En wat jij kan doen? Adviseer je vader dat hij en jouw moeder een vast bedrag per maand krijgen voor het huishouden. Haal je het niet? Dikke pech dan heb je weer een les geleerd. Verder zou ik die €5000 die roodgestaan word om laten zetten in een kortlopende lening(dat scheelt heel veel geld, denk zo'n 7-8% per jaar)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje kortzichtig dat mensen die schulden hebben meestal erg bezitslustig zijn. Zeker in deze tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn aannames die jij maakt over de reden van rood staan. Hier kun jij niet over oordelen.
Jij kan er niks aan doen! Maar probeer je ouders gewoon mentaal te steunen! Dan voelen zei zich ook wat beter ! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief dat jij je ouders wilt helpen, maar misschien hebben je ouders iets aan deze tips;

Stap 1: Maak eerst een overzicht van uw inkomsten en uitgaven.

Stap 2: Maak een overzicht van uw schulden.
Zet voor uzelf op papier welke schulden u moet aflossen. Zet de volgende gegevens in een overzicht:
Schuldeiser Kenmerk Waarvoor schuld is aangegaan Aflossing per maand Totaal nog af te lossen Datum laatste schuldoverzicht U kunt hiervoor bijvoorbeeld dit schuldenoverzicht gebruiken.

Stap 3: Bepaal welke schulden u eerst gaat aflossen.
De ene schuldeiser dreigt meer dan de andere. Maar de meest vervelende schuldeiser is niet altijd de meest belangrijke. De rekeningen van de huur, energie (gas, water en electra) en de ziektekostenverzekering zijn de belangrijkste. Als u deze niet betaalt, komt u in grotere problemen.

Stap 4: Neem contact op met uw schuldeisers.
Maak duidelijke afspraken. Vindt u het moeilijk om te bellen? Schrijf dan een brief of e-mail en leg uw situatie uit. Vraag of de schuldeiser bereid is om de aanmaningen te stoppen en de rentekosten te minderen.

Stap 5 : Start met aflossen en kom uw afspraken strikt na !
Het is belangrijk dat u de gemaakte aflossingsafspraken precies nakomt. Vooral als u in het verleden niet aan de betalingsafspraken kon voldoen is het voor schuldeisers moeilijk om weer vertrouwen in u te krijgen. Als u door omstandigheden uw aflossingsafspraak écht niet kunt nakomen neem dan tijdig opnieuw contact met uw schuldeiser op. Leg de situatie uit en geef direct aan hoe u de gemiste betaling gaat inlossen. Het wel nakomen van afspraken zal natuurlijk ook betekenen dat u sneller uw schuld heeft afgelost!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij kan niets doen

adviezen:
- blijf aardig voor je ouders
- wees niet te veeleisend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 13 jarige kan veel doen!
1) Je moet goed op school te zijn.
2) als je ben goed op school, dan kan je naar universiteit en verder studeren voor een vrij beroep als advocaat dan ga je VEEL geld verdienen, en je kan jou ouders helpen.
3) er zijn allerij fondsen dat helpen financieel kinderen dat zijn goed op school, en hun ouders hebben minimum loon.
4) Veel success!