Waarom is het belastingtechnisch zo lastig voor zowel de werknemer als (2e) werkgever om een tweede baan te hebben?

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat lastig zijn?

Het beste antwoord

Het is niet lastig, alleen je moet het goed regelen!!!

de eerste 1000 euro die je bij een wergever verdiend is belastingvrij (heffingskorting)
Deze kan maar bij 1 werkgever worden ingehouden, alleen moet je goed in de gaten houden welk belastingtairef je werkgever hanteerd.
omdat je namelijk bij je tweede baas minder werkt zal je baas ook minder belasting heffen. Geef dus bij je baas aan wat je totale inkomsten zijn van beide banen zodat je werkgever weet in welke schijf je zit.
Doe je dit niet, dan betaal je dus te weinig belasting en kun je aan het einde bij de aangifte het als nog betalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste € 6.400, mits gespreid over het jaar verdiend en ujitbetaald, is belastingvrij omdat dan de in te houden belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting die in 2011 € 1.987 is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kom je erbij dat de eerste 1000 euro belastingvrij is?

Andere antwoorden (3)

Is niet lastig er moet alleen in de administratie worden ingegeven dat je geen arbeidskorting krijgt en in het hogere tarief moet worden ingedeeld
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arbeidskorting (op de in te loonheffing) krijg je ook in de 2e en volgende baan.
Wat met hogere tariefsindeling bedoeld wordt zou ik graag willen weten.
ronron1212
13 jaar geleden
De arbeidskorting dus niet bij de tweede baan anders betaal je zo en zo belasting terug aan het eind van het jaar. Als je met je tweede loon in een hoger tarief valt wordt er meer loonheffing ingehouden om te voorkomen dat je moet bij betalen als je aangifte doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt met arbeidskorting algemene heffingskorting.
Je betaalt geen belasting terug maar je moet belasting bijbetalen.
Bij de loonheffing is er geen hoger tarief.
Als er te weinig loonheffing wordt ingehouden in de tweede baan vraag je een VA.
ronron1212
13 jaar geleden
blij dat je het weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je reactie
Het is helemaal niet lastig. De werknemer vult op de loonbelasting verklaring in welke werkgever de loonheffingskorting toe moet passen (meestal de werkgever waar het salaris het hoogst is).
En de andere werkgever past dit niet toe.

Voor de rest is het een kwestie van inkomstenbelasting aangifte doen, maar dat moet iedereen of je nu 1 of 10 werkgevers hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor Loonheffingskorting te lezen: algemene heffingskorting Loonheffingskorting is een verzamelnaam.
dat is niet lastig voor een werkgever, kwestie van een vinkje op een blauw formulier, heffingskortingen toepassen

lijkt eerder lastig voor jou (werknemer) jij bent immers degene die bij moet betalen (+evt boete) als je het verkeerd invult
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boete is bij opzet of grove schuld.
Lijkt me moeilijk aan te tonen, zeker als het voor de eerste keer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Hajete, je bent wellicht bekend met het begrip 'omgekeerde bewijslast?' klopt helemaal dat een boete aantonen door de inspecteur een ander hoofdstuk op zich is neemt niet weg dat de inspecteur dit middel tot zijn beschikking heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurt zo vaak dat men tweemaal de algemene heffingskorting claimt (vooral bij Gak/Uwv)en dus bij moet betalen).
Heb in mijn tientallen jaren ervaring nog nooit gezien dat de fiscus dit ziet als bewuste belastingontduikingen en boete/verhoging in rekening brengt.
Het kan zelfs geheel juist zijn dat men bij twee banen ieder de algemene heffingskorting claimt.
Je opmerking is m.i. daarom bij de geschetste situatie niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect Hajete misschien ben je met je tientallen jaren ervaring wel nog niet alle bedenkbare situaties tegen gekomen, als je jarenlang bij 3 werkgevers algemene hk laat verrekenen ik noem maar een dwarsstraat (mooi dom als je dat doet overigens)
Maargoed vandaar ook 'eventueel'