Er is onder andere sprake van een aanmerkelijk belang als u, eventueel samen met uw partner, direct of indirect aan een van de volgende voorwaarden voldoet:

- U heeft een belang in een vennootschap van ten minste 5% van het geplaatste aandelenkapitaal in de vorm van aandelen of in de vorm van koopopties op aandelen.

- U heeft winstbewijzen die betrekking hebben op ten minste 5% van de jaarwinst of op ten minste 5% van wat bij liquidatie wordt uitgekeerd.

- U bent gerechtigd tot ten minste 5% van de stemmen in de algemene vergadering van een coöperatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Enige aanvulling bij de gegeven beantwoording:

Familieleden met aanmerkelijk belang
Had 1 van uw familieleden een aanmerkelijk belang in een vennootschap of coöperatie? En had u ook aandelen, opties, winstbewijzen of lidmaatschapsrechten in deze vennootschap of coöperatie? Dan had u ook een aanmerkelijk belang voor úw aandelen, opties, winstbewijzen of lidmaatschapsrechten in die vennootschap of coöperatie. Het gaat hier om familieleden in de rechte lijn, zoals ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen van uzelf of van uw fiscale partner, en de fiscale partners van deze familieleden.

Fiscale partner
Had u heel 2010 een fiscale partner? Dan kunt u het voordeel uit aanmerkelijk belang verdelen zoals u dat wilt, als het totaal maar 100% is.