Het bedrijf van m`n tweede baan heeft geen loonheffing ingehouden, nu moet ik bijna 500 euro betalen aan de belasting! Heb ik nu zwart gewerkt?

Ik ben 21 en student. Na m`n stage ben ik nog 3/4 jaar blijven hangen bij m`n stagebedrijf. Hier werkte ik 1 dag in de week naast nog m`n zaterdagbaantje dat ik had.

In juni zag ik dat m`n bruto en netto bedrag op m`n loonstrook hetzelfde was, wat volgens mij niet klopt. Volgens het bedrijf klopte dit wel en was er niets aan de hand.

Nu moet ik van de belastingdienst bijna 500 euro betalen, omdat er geen loonheffing was ingehouden. Alle inkomsten van box 1 bij elkaar opgeteld kom ik tot 7600 euro, dus minder dan de 13.000 die je belastingvrij mag werken...

Betekend dit dat ik zwart gewerkt heb? Kan ik nog iets tegen m`n stagebedrijf doen? Kan ik m`n stagebedrijf aangeven?

Moet eerlijk zeggen dat ze het niet leuker maken en al helemaal niet makkelijker... :) wie weet raad en/of heeft tips!

Toegevoegd na 34 minuten:
Ps. ik heb m`n contracten erbij gezocht en bij m`n zaterdagbaan wordt er loonheffingskorting ingehouden (dit is ook de best betaalde baan) maar bij m`n tweede baan niet. Met andere woorden, het is maar 1x ingehouden en niet twee keer... :s

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom komt die avatar mij zo bekend voor? Heb je deze van mij, of zelf gevonden? Je maakt mij nieuwsgierig:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loonheffing is geen korting, maar het totaal van ingehouden loonbelasting en premieheffing volksverzekeringen (AOWpremie).

Het beste antwoord

Je hebt niet zwart gewerkt.
Je mag niet tot € 13.000 belastingvrij werken.
Die belastingvrije grens is rond € 6.400 voor het totale brutoloon.
Loonheffing, zeker bij meer dan een baan, is geen eindheffing omdat de inkomstenbelasting over het totale inkomen wordt berekend en niet per baan of uitkering.

Mogelijk heb je voor de studenten- en scholierenregeling geopteerd (als je minder dan circa € 1.600 per kwartaal verdient).
Misverstand is dat dat alleen kan bij 1 baan en niet bij meer dan 1.
Bij 2 of meer banen kan wel bij iedere baan de juiste belasting worden ingehouden maar bij samentelling ben je bijbetaling van belasting verschuldigd.
Simpel omdat er geen tabellen zijn voor inhouding van loonheffing voor meerdere banen samen.
Bij iedere baan wordt ingehouden alsof het de enige baan is die je hebt. Er wordt pas achteraf een koppeling gemaakt.
Bij samen € 7.600 ben je aan belasting 33,45% (2,3% inkomstenbelasting en 31,15% premieheffing, is AOW, Anw en AWBZ) verschuldigd is € 2.542.
Daarop komt in mindering de algemene heffingskorting van € 1.987 en € 132 arbeidskorting, zodat er € 423 +heffingsrente moet worden bijbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat klinkt alsof er loonheffingskorting is gerekend, en dat kan eigenlijk maar bij 1 baan. Of er korting wordt gerekend hangt af van wat je invult op je loonbelastingverklaring die je bij in dienst treding hebt ingevuld. Doordat je 2x korting hebt gekregen en dus 2x (te) weinig belasting hebt betaald, krijg je nu een naheffing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loonheffingskorting oftewel arbeidskorting kan bij iedere baan.
Algemene heffingskorting moet je hoogsten bij 1 baan/uitkering laten toepassen.
Als je meerdere banen hebt kan het handig zijn om helemaal geen algemene heffingskorting te laten toepassen om achteraf bijbetaling van inkomstenbelasting te verkleinen.
Dit is maatwerk, dus er is geen algemene regel hiervoor.
Nee, je hebt niet zwart gewerkt, maar je hebt ook niet helemaal opgelet.
Je kunt maar bij één baan loonheffingskorting krijgen (moet je dus altijd bij de best betaalde baan doen), en bij de andere moet je bij het invullen van je papieren zèlf aangeven dat er geen loonheffingskorting moet worden toegepast. Dan krijg je wat minder loon, maar daarmee voorkom je dat je die korting achteraf alsnog moet terugbetalen omdat je er geen recht op had bij die tweede baan.
Schrale troost: dit overkomt je maar één keer.
Tip: bel de Belastingdienst en vraag of je het in termijnen kunt terugbetalen, dat doet al iets minder zeer waarschijnlijk.

Toegevoegd na 16 minuten:
Naar aanleiding van je aanvulling: bel met de Belastingdienst en vraag om uitleg.