Het ligt een beetje aan hoe groot het bedrag is.
Het ligt veel aan of je rente vraagt.
Het ligt aan de omstandigheden.

Nergens in de wet is bepaald dat een schuldenaar verplicht is om rente te betalen over het geleende bedrag. U kunt dus een renteloze lening overeenkomen. Maar dit kan door de fiscus als een schenking uitgelegd worden! Aan de hand van de tabellen die bij de Successiewet horen, kan de omvang van deze ‘schenking’ worden uitgerekend. Dat gebeurt op basis van rentepercentages en levensverwachting van de schenker.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2008-02-25/geld-lenen-aan-kinderen-hoe-doet-u-dat/belastingen

U leent uw kind bijvoorbeeld 10.000 euro om de verbouwing van de badkamer te financieren. U komt overeen dat uw kind hiervoor 6% rente betaalt. Dit is per jaar 600 euro, of 50 euro per maand. Uw kind kan dan elk jaar 600 euro aftrekken van zijn belastbaar inkomen, waardoor hij netto ongeveer 250 euro zal terugkrijgen. De rente is voor u echter onbelast. U betaalt alleen 1,2% vermogensrendementsheffing, maar die moest u ook al betalen als u het geld op de spaarrekening had staan.

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/25582-fiscaal-voordelig-geld-lenen-aan-uw-kinderen-de-familiebank.html

http://www.lieshout-partners.nl/financiele_planning_lening_ouders_aan_kinderen.htm

http://plusmagazine.rnews.be/nl/rechtengeld/financien/artikel/562/zo-leent-u-aan-uw-kind-zonder-ruzie

http://zinvolplannen.blogspot.com/2010/03/huizen-voor-starters-ouders-kunnen-geld.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat hoef je niet

Toegevoegd na 28 seconden:
Behalve als je rente inkomsten eruit haalt dan is dat inkomsten
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke vordering moet je in principe opgeven bij je aangifte. Renteinkomsten op zich zijn niet belast (helaas bij de huidige lage rente) maar de fiscus gaat er (helaas) van uit dat je 4 % maakt op je bezit en daarover betaal je 30 % belasting, dus 1,2 % van het vermogen.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je het vermogen zelf hebt klopt dat maar als je geld uitleent staan hier wel degelijk rente inkomsten tegen over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geld uitleent tegen rente, dan heb je inderdaad renteinkomsten.
Maar de vraag gaat over het aangeven bij de Belastingdienst.
Zowel rente-inkomsten van de bank of van een verstrekte lening zijn op zich niet belast.
Als je geld leent dan ontstaat er een vordering. Geld op je bankrekening wordt minder, vordering wordt hoger.
Je wordt dus dan niet rijker of armer.
Bankrekeningen en ander vorderingen dien je op te geven in je inkomstenbelastingaangifte bij box 3 maar alleen als deze bezittingen in totaal uitkomen boven een bepaald bedrag. (€ 20.661 of € 41.322 bij fiscale partners)
Als je uitleent zonder rente af te spreken dan is de gemiste rente een schenking.
Als je uitleent met als voorwaarde rentebetalingen en je ziet er per jaar van af dan is dat per jaar een schenking.
Over de eerst € 5.030 schenking per kalenderjaar aan een kind hoef je geen schenkbelasting te betalen.
Als daaronder blijft hoef je ook geen aangifte te doen van schenking.