zijn tandartskosten belasting aftrekbaar?

Ik heb een eigen bedrijf, en ik heb nieuwe kronen nodig die kosten nog wel wat, zo'n 3000 euro. ik zit nu te twijfelen. het zou ideaal zijn als het belasting aftrekbaar is.
ik ben maar verzekerd tot 750

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (5)

Kronen zijn aftrekbar van de inkomstenbelasting. Je kunt ze opvoeren als ziektekosten. Je moet dan totaal wel boven een bepaald bedrag zitten, wat mede afhankelijk is van je inkomen. Onder dat bedrag zijn ze niet aftrekbaar. Boven dat bedrag alleen heel deel wat boven dat drempelbedrag uitkomt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor de belasting die jouw bedrijf eventueel moet betalen, zullen de kosten niet aftrekbaar zijn. Er van uitgaande dat je jezelf niet verhuurt als bijvoorbeeld acteur in reclame voor tandpasta, anders zullen de kosten mogelijk wel aftrekbaar zijn.
Mijn antwoord richt zich alleen op de (persoonlijke) inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kronen zijn niet aftrekbaar van de belasting maar voor de belasting. De eventuele belastingbesparing is dus niet gelijk aan de kosten van de kronen maar van een percentage daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is voor deze "specifieke zorgkosten" een drempel. Daaronder is niets aftrekbaar, maar slechts het gedeelte boven de drempel is aftekbaar. De drempel is afhankelijk van het inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem die drempel ook in mijn antwoord: "Onder dat bedrag zijn ze niet aftrekbaar. Boven dat bedrag alleen het deel wat boven dat drempelbedrag uitkomt." En het is trouwens "De eventuele belastingbesparing is dus niet gelijk aan de kosten van de kronen maar van een percentage daarvan", maar "De eventuele belastingbesparing is dus niet gelijk aan de kosten van de kronen maar _aan_ een percentage daarvan". ;-)
nee, je moet aannemelijk maken dat de kosten een directe relatie hebben tot je eigen zaak.
Als je bijvoorbeeld kunt verkopen dat je verkleurde tanden de (enige) oorzaak zijn van dalende verkoopcijfers, mag je het bleken van je tanden van de belasting aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het hierover de inkomstenbelasting gaat.. dus privé
Bij je aangifte kan je opgeven welke kosten je gemaakt hebt. Afhankelijk van je inkomen is er een drempel waar je over heen moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aftrekbaarheid heeft weinig te maken met je eigen bedrijf.
Elke particulier mag ziekenkosten opvoeren als bijzondere last. U dus ook.
Als je over de drempel heen komt zal je dus inderdaad een deel terugkrijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens ben ik NIET tandarts verzekerd omdat dat domme maximum in de "jaar uitkering" zit. Het is over de jaren heen veel voordeliger om zelf dit soort kosten te betalen.

Je zou kunnen overwegen om , als je gebit dat vol houdt, 1 kroon dit jaar en 1 kroon volgend jaar te laten zetten. Dan heb je 2 keer die uitkering. (per slot praat je over kronen in meervoud).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tandartskosten, waaronder kronen, zijn niet belasting aftrekbaar. Niet VAN de belasting van de onderneming maar als specifieke zorgkosten VOOR de inkomstenbelasting in privé. De eventuele belastingbesparing is niet gelijk aan dus minder dan de kosten van de kronen maar is een percentage daarvan. Het percentage is afhankelijk van het hoogste belastingtarief, dus van de belastingschijf waarin de top van het belastbare inkomen valt.
Er is voor deze "specifieke zorgkosten" een drempel. Daaronder is niets aftrekbaar, maar aftrekbaar is het gedeelte boven de drempel. De drempel is afhankelijk van het inkomen.
Binnen de zorgkosten zijn er verschillende kostenposten. Helaas zijn kronen, in tegenstelling met een kunstgebit, niet als hulpmiddel aftrekbaar maar als heel- en geneeskundige kosten. Dat betekent dat er geen vermenigvuldigingsfactor op van toepassing is.

Als er spoed achter zit en je wilt maximale belastingbesparing dan moet je er op letten dat je alle kosten en een kalenderjaar betaalt.
Reden: dan heb je maar een keer last van de drempel.
Als je het goedkoper wilt doen dan kun je de betaling van de kosten spreiden over meerdere jaren zodat je het verzekerd bedrag van de aanvullende tandartsverzekering eerst elk jaar zoveel mogelijk gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
"dat je alle kosten en een kalenderjaar betaalt."moet zijn:
"dat je alle kosten IN een kalenderjaar betaalt."