Betalingen aan aandeelhouders als zodanig zijn niet aftrekbaar. Artikel 10, lid 1, letter a Vpb bepaalt: bij het bepalen van de winst komen niet in aftrek de (..) uitdelingen van winst onder welke naam of in welke vorm ook gedaan.
Misschien is het goed om te omschrijven wat je precies bedoelt met 'share based payments'. Zijn dit aandelen in de winst aan bestuurders en verder personeel ter zake van in de onderneming verrichte arbeid, dan zijn ze op grond van art. 9, lid 1, letter a Vpb wel in aftrek te brengen.