Wanneer moet je loonheffing betalen?

Ik ben een studente van 20 en ik werk voor een studentenuitzend bureau. Ik heb loonheffingskorting maar nu moet ik een deel van mijn salaris inleveren. Ik snap er echt helemaal niks van. Want als je als student loonheffingskorting hebt dan hoef je toch niet een deel in te leveren? En daarbij komt ook nog dat het bedrag steeds hoger word, wat ik kwijt raak. Kan iemand mij dit allemaal uitleggen hoe dit zit?

Ps. alleen een reactie als u er echt verstand van heeft. Aan reacties die het niet zeker weten of gewoon maar wat zeggen heb ik niks aan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Loonheffingskorting is niet hetzelfde als vrijstelling van loonheffing.
De algemene heffingskorting 2011 is € 1.987 (op jaarbasis)en de belasting en premieheffing volksverzekeringen over de eerste schijf is 33 %.
Daardoor is voor de inkomstenbelasting per jaar ruim €6.000 vrij van inkomstenbelasting.
De door de werkgever niet verplicht toe te passen Studenten- en scholierenregeling is bedoeld om te voorkomen dat er nodeloos belasting wordt ingehouden die later volledig kan worden terugontvangen.
Bij toepassing van de Studenten- en scholierenregeling vindt geen inhouding plaats als de looninkomsten in en per kwartaal minder bedragen dan € 1.606,50.
Als je die looninkomsten per kwartaal overschrijdt vindt inhouding plaats. Dat kan de verklaring zijn voor de toenemende inhouding (per kwartaal).
Als je niet elk kwartaal aan dat loonmaximum komt dan kun je achteraf door aangifte over dat jaar te veel ingehouden belasting bij de Belastingdienst terugvragen en -ontvangen.
Bel 0800-0543 belastingtelefoon en vraag de brochure over dit onderwerp.
Je eigen situatie kun je hopelijk verklaard krijgen door het uitzendbureau (of je studentenvakbond?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je student ben hoeft je nog geen loonheffing te betalen die kan je terugvragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min, maar waar is terug te vinden dat een student vrijgesteld is van loonheffing?
Een student mag tot € 13.000 bijverdienen zonder belasting te hoeven betalen
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is terug te vinden dat een student tot € 13.000 mag bijverdienen zonder inhouding van loonheffing?
ronron1212
13 jaar geleden
op de link die ik mee stuurde of op de belasting site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapje?
Belastingteruggave voor jaongeren aanvragen! Zie uitleg. Dit kan tot 5 jaar terug. Als je hulp nodig hebt bij het invullen kun je 0800-0543 bellen en dan kun je een afspraak maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je werkgever had ook de studenten- of scholierenregeling kunnen toepassen, dan had hij geen loonheffing hoeven inhouden op je loon.