nog bij ouders wonend jong stel heeft in 2010 huis gekocht, woonden er nog niet 2010, wie mag welke kosten aftrekken? gaan er in april 2011 wonen

stel gaat trouwen in april en gaat er dan ook wonen. moeten ze nu beiden de helft aftrekken van de kosten van hypotheek enz.? of mogen ze kiezen wie wat aftrekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zolang ze er niet wonen hoeven ze geen huurwaarde aan te geven.
M.i.v. de datum dat ze er wonen, moet dit wel.
Als ze het huis hebben gefinancierd (met geleend geld) dus met een lening, al dan niet met hypotheek, kunnen ze de kosten (hypotheekakte, provisie, hypotheek taxatie) en betaalde rente in 2010 aftrekken van het belastbaar inkomen van degene bij wie dat het voordeligste kan,ongeacht de feitelijke eigendomsverhoudingen omdat ze beiden eigenaar zijn. Ze zijn door het gezamenlijke huis in 2011 fiscaal partner. Aankoopkosten, verbouwing e.d. zijn niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het andere antwoord was ook goed, maar deze is volgens mij iets vollediger.......
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Zolang ze niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben maar wel beide eigenaar zijn van het huis moeten ze beide de helft opvoeren van de voor aankoop van aankoop die afgetrokken mogen worden dit heeft de notaris ze wel aangegeven en de rente. dus niet de aflossing
ronron1212