Moeten de Nederlandse banken nog gesteund worden met de (door ons opgebrachte) belastingelden?

Volgens onze minister van financiën vandaag, moet er weer heel veel geld naar de banken (lees: 'zijn ABN'), terwijl de bevolking in toenemende mate zucht onder de gevolgen van de economische crisis. Het wrange is dat die crisis juist door die banken is veroorzaakt.

Op begrotingen en bezuinigingen in ons landje gaat het meestal over miljoenen meer of minder. Maar...., in het issue 'Bankenland' gaat het toch echt over miljarden!
Kunnen wij dat soort mega-injecties aan banken met captain Bos aan het roer, als o.a. simpele GV-bezoekers wel 'dragen'? Of is het laten 'ploffen' van de zwakke banken beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien kunnen we het ons niet veroorloven om het niet te doen, dat steunen. Dat is te duur wellicht.

Omvallen van een zwakke bank is op zich niet zo heel erg, alleen jammer voor de aandeelhouders. Maatschappelijk gezien worden de andere banken dan scherper en er komen resources voor hen goedkoper beschikbaar en meer kansen op de markt. Tot zover de 'normale' economie.

Maar in dit geval, in deze crisis, zijn de banken zo enorm groot geworden, dat bij het omvallen het gehele financiele systeem van op maatschappelijk niveau (dus grootschalig) lenen, investeren en zo waarde creeeren, dan niet meer mogelijk is. Het gehele economische systeem komt dan krakend en piepen tot stilstand. Er word geen waarde meer gecreeerd en we worden met zijn allen armer.

Daarom heeft Bos besloten om zo grootschalig in te grijpen.
Neem van mij aan dat dat voor ons allemaal goedkoper is dan een stilstaand economisch systeem, plus miljarden aan dan benodigde ww-uitkeringen. Een aardig bewijs daarvoor is dat onze pvda-minister dit doet (overheidsingrijpen), en dat de hele rechterkant van de politiek muisstil is. Vroeger waren ze tegen overheidsingrijpen, maar nu even niet...

De vraag is of zijn actie voldoende lukt. Hij heeft miljarden in de banken gepompt om het systeem op gang te houden. Maar of het werkt? Banken zijn van schrik zo risico-mijdend geworden dat het systeem wat langzamer, maar alsnog tot stilstand zou kunnen komen. Ondernemers kunnen geen leningen krijgen (wat ze niet eens zo veel vragen, gezien teruglopende omzetten, maar evengoed krijgen ze nul op het rekest) en prive moet je eens proberen om een huis te kopen. Ik ken in mijn eigen kring al een aantal goedverdienende mensen die geen finaciering rondkrijgen waardoor de koop echt is afgeketst.

Dat is de dank voor de miljarden investeringen. Banken zijn zo geschrokken dat ze niks aan risico meer willen dragen, terwijl je een paar jaar geleden nog te horen kreeg "och meneer, neem toch een tonnetje meer, dat is handig." De slinger is dus veel en veel te ver de andere kant opgeslagen nu.

Wat daar aan te doen? De overheid (jawel) zou kunnen eisen aan banken dat ze zich als tegenprestatie toch iets reeler opstellen naar de risico's toe.
Als ze dat niet doen overleven de banken wel even, maar de maatschappij niet.... (en dus de banken ook weer niet...)

Wat is wijsheid?

Wie het weet mag het zeggen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het uitlenen van geld aan banken door de staat is geen 'liefdewerk' Het brengt de staat de nodige rente op.
Als men het geld niet uitleent kan het de staat veel meer kosten als een bank omvalt. Nu heeft de staat ook een vinger in de pap bij de bank, waardoor misstappen als in het verleden begaan en excessieve hoge beloningen aan topmanagers kunnen worden voorkomen.
Zie het dus maar gerust als de minst slechte oplossing in deze omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat versta je onder het laten ploffen van de zwakke banken. Dan hebben we het in dit geval over de ABN-Amro met Fortis Nederland en de ING. Als je met zwakke banken die banken bedoeld die miljarden van Bos hebben gekregen. ABN-Amro is qua betaalrekeningen de grootste van Nederland. De ING is met 1,4 biljoen euro omzet per jaar bijna één van de grootste financiële instellingen van de wereld. Dit noem ik met alle respect geen zwakke banken...

Feitelijk gaat dit inhouden dat als ABN-Amro ploft dat er dan 6 miljoen rekeningen in Nederland mee ploffen. Als ING ploft dan ploft ook de goudvoorraad van De Nederlandsche Bank. Te samen met de voormalige Postbankrekeningen...

Enig idee wat er gebeurd als deze twee banken ploffen? We hebben het dan over 60% van alle bankrekeningen in Nederland...