Moet, in verband met btw teruggave, op de betaalde rekeningen van een stichting verplicht het btw nummer staan

Hoe werkt dat dan bijvoorbeeld met een bonnetje van de Albert Heijn? De BTW wordt wel uitgesplitst maar er staat geen BTW nummer op de bon.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (7)

Volgens mij hoeft dat hier niet, omdat het natuurlijk geen doen is om op elk bonnetje het btw-nummer te zetten. bonnetje moet wel bewaard worden bij de administratie. voor de zekerheid kun je de belastingtelefoon bellen. zie site belastingdienst
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan een belastingconsulent in dienst nemen als je een eigen onderneming heb. Dan zijn al je prive en zakelijke uitgaves belastingaftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals altijd: neem contact op met je boekhouder.

Als je BTW wilt terugvragen van de Belastingdienst, dan heb je een geldige BTW factuur te overleggen (in je administratie).

Je kunt bij de toonbankverkoper (kasstelsel, geen factuur stelsel) een BTW bon vragen, ze zijn verplicht dit te leveren. Veelal kom je dan bij de klantenservice terecht waar een dom blondje je probeert te overtuigen dat je het niet nodig hebt, het teveel moeite kost, ... maar houd voet bij stuk, of koop in bij een zakelijke leverancier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als jij iets koopt bij de Albert Heijn voor jou onderneming dan moet je de kassabon verwerken in je kasboek. Over dit bedrag kun je dan BTW terug vragen. Let wel op dat je geen boodschappen voor jezelf kan doen en dat de belastingdienst hierop een controle kan uitvoeren. Je bent dan verplicht om aan te geven van ieder bonnetje waarom je die spullen nodig had voor jou onderneming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds wanneer is een stichting BTW plichtig?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een stichting heeft geen BTW-nummer en is net als een particulier een eindgebruiker en kan derhalve de BTW niet aftrekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze stichting heeft gewoon een BTW nummer hoor!! Wij krijgen ook altijd BTW terug! We rekenen 6% en kopen in tegen meestal 19%.
Waarom antwoorden als je er geen verstand van hebt?
Aftrek van voorbelasting is in beginsel alleen mogelijk bij een op de juiste wijze opgemaakte factuur.
Op de factuur moet onder andere worden vermeld:
- NAW-gegevens en het BTW-identificatienummer van de leverancier;
- omschrijving goederen/diensten en hoeveelheid;
- de maatstaf van heffing voor elk tarief of vrijstelling;
- BTW-bedrag in euro's;
- factuurnummer en -datum;
- datum levering/dienst.

Het BTW-identificatienummer van de afnemer moet alleen vermeld worden, als de dienst zogenoemd 'verlegd' is naar de afnemer.

Een uitzondering op de regel dat facturen op naam moeten worden gesteld betreft tankbonnetjes. De moeten echter wel naar de ondernemer kunnen worden herleid, door bijvoorbeeld vermelding van het banknummer (pinbetaling).

De teruggaaf wordt uiteraard alleen verleend indien de stichting BTW-belaste prestaties verricht.