ik bezit een huis in italie, moet ik dit opgeven in nederland?

ik ben zelf italiaan en betaal al belasting in italie! er zit geen hypotheek op!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, als je hier in Nederland inkomen hebt, dan moet je je huis in Italië ook vermelden, dit hoort immers tot je bezit (vermogen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het huis behoort wel tot je vermogen. Het is een vermogensbestanddeel.
Het moet in box 3 worden vermeld. Je betaalt dan vermogensbelasting erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaald niet dubbel, in Nederland betaal je belasting erover omdat het onderdeel van je vermogen is, maar in Italië betaal je (hoogstwaarschijnlijk) een ander soort belasting erover. Maar ik ben niet bekend met de Italiaanse belastingssysteem, misschien kun je een Italiaanse accountant vinden die je hier verduidelijking over geeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo.
Je moet dit huis opgeven in box 3 als vermogen. Maar omdat je in italie ook al belasting betaalt val je in de regeling ter voorkoming van dubbele belasting. Dit houdt in dat je bij de aangifte van je vermogen in box 3 kan aangeven dat je gebruik wil maken van deze regeling. Onder het kopje "voorkoming van dubbele belasting" kan je dan de waarde van het huis in italie weer aftekken. Per saldo betaal je dus geen belasting.