Consequenties inwonen bij vriendin en haar moeder.

Wat voor consequenties zijn er (voor mij of de moeder van mijn vriendin) als ik bij mijn vriendin en haar moeder wil gaan wonen?

Situatie: haar moeder draagt de hypotheek van het huis, mijn vriendin is inwonend. Ik betaal officieel geen huur.

Toegevoegd na 8 minuten:
De vraag is of er belastingtechnisch of iets dergelijks iets veranderd voor een van ons.

De afspraken tussen ons drie zijn duidelijk, het gaat om belastingen en evt. gemeentelijke toeslagen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Kan je wat meer duidelijkheid geven over "de gemaakte afspraken" want met je huidige antwoord kan ik niets.

Haar moeder betaald de hypotheek, ik betaal officieel geen huur, alleen in boodschappen oid.

Toegevoegd na 33 minuten:
De belastingdienst bellen had ik ook wel kunnen bedenken, ik stel hier de vraag juist om een specifiek antwoord te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Dat hangt grotendeels af van de gemaakte afspraken. In principe veranderd er voor jou niks. De verantwoordelijkheid van de hypotheek blijft voor digene die het huis op zijn naam heeft staan

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook met je toevoeging blijft het antwoord hetzelfde.
Het hangt van de afspraken af die jullie gemaakt hebben. Als je aangeeft een deel van de woonlasten op je te nemen moet je dat even schriftelijk vastleggen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Wanneer je precies wil weten hoe jou situatie er uit komt te zien nadat jullie samen zijn gaan wonen bij de moeder kan je telefonisch contact opnemen met het betreffende belastingkantoor. Deze kunnen je uitleg geven op jou specifieke vragen. Ik kan dat vanaf hier niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VOlgens mij kan je afspreken wat je wil, maar daar trekt de belastingdienst zich niks van aan. Aangezien jij geen familie bent zal je als economische eenheid gezien worden, voor je vriendin ligt het anders. Maar je moet toch echt bij de belastingdienst zijn voor exacte info. Je wilt niet voor financiële verrassingen komen te staan, en de belastingdienst gaat er van uit dat je de regels kent en toepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat er iets verandert. Alleen indien er iemand van jullie schulden zou hebben en het komt tot een in beslagname van goederen, door een deurwaarder. Dan moet elkeen bewijs van de aankoop kunnen voorleggen. Vb stel de moeder heeft schulden, jij hebt nieuwe tv gekocht en een kast en een frigo. Jij moet de fakturen daarvan kunnen voorleggen anders wordt gewoon verondersteld dat die van de moeder kunnen zijn en worden ze ook in beslag genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meer aspecten aandeze vraag. Fiscaal, fiscale partners en keuzes, maar ook gevolgen voor en bij een mogelijke toekomstige uitkering, bij beoordelen van recht op bijstand en bijstandsniveau, voor het eigendom bij beslaglegging, bij beëindiging van de relatie, welk rechten en verplichtingen blijken dan te zijn ontstaan, bij aankopen voor gemeenschappelijke rekening etc.
Het navragen bij de Belastingdienst lijkt een schijnoplossing.
Ten eerste omdat er nog andere aspecten kunnen spelen maar ook omdat de Belastingdienst geen welzijns- of adviesorgaan is.
Het is niet voor niets dat belastingambtenaren niet behulpzaam mogen zijn bij aangiften buiten de Belastingdienst.
Als het zonneklaar is dan wel maar de Belastingdienst moet zorgen dat de overheid het geld krijgt waarvan wij het recht aan de overheid hebben toegekend. In twijfelgevallen zal de belastingdienst toch echt wel eerder naar het belang van de Belastingdienst en het belang van de schatkist van het Rijk kijken. Misschien zij er aspecten die de ambtenaar van de belastingdienst vanuit een andere hoek bekijkt en over het hoofd ziet.
Uit ervaring als voorbeeld het volgende. Iemand is indertijd gevraagd om belastingaangifte te doen voor een man met bijverdiensten, die zijn aangiften altijd bij de belastingdienst (HUBA) liet invullen. Hij kreeg aardig wat geld terug toen een onafhankelijk iemand de eerste keer zijn aangifte invulde. Het bleek dat alleen naar de inkomsten was gekeken door Belastingen en niet naar de kosten.Men is toen nog een tijd bezig geweest om met terugwerkende kracht de aanslagen uit het verleden te verlagen zodat hij daarvan ook zijn geld terug kreeg.
Belastingdienst is geen hulpverlener maar voor de belastingheffing in eerste instantie "aanklager en rechter tegelijk". Zonder eigen kennis vooraf of zonder een adviseur is het niet verstandig om bij de Belastingdienst met een vraag als deze aan te kloppen.
Ik zie uit overgelegde gegevens geen directe problemen, maar volledig is je informatie niet. Ga naar het juridisch loket of een sociaal raadsman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoorden van 1050 en hajete zijn goed.
Ik ga proberen een paar dingen te zeggen, maar omdat je niet alles verteld is dat lastig:
Ik ga ervan uit dat niemand een uitkering krijgt en er geen problemen zijn met schulden enzo.

-Voor de hypotheek maakt het niet uit.
-Voor de hypotheekrenteaftrek ook niet.
(als je meer verdient dan haar moeder, zouden jullie misschien zelfs meer kunnen terugkrijgen)

-Soms ga je iets meer betalen voor afval/riool/water belasting.
Waar ik woon zijn er twee tarieven, voor 1 of 2 personen en voor 3 of meer. (het gaat hier om weinig geld)

-Als jullie met zijn drieën een gezamenlijk huishouden voeren, (samen eten) mogen jullie zelf kiezen of en wie er belastingpartners worden.
(dit is ook een tip voor studenten die samen in één huis wonen)
Als er iemand veel verdient en iemand weinig, kan degene die veel verdient zo gebruik maken van de belastingvrijstelling van degene die weinig verdient.
(een "grapje" wat leuk geld kan opleveren)
Hoe dit precies zit weet ik niet: kan ik wel makkelijk uitzoeken, sowieso moet je dan wat meer vertellen: leeftijden en bruto jaarsalarissen (uitkering of stufie is geen salaris, maar wel ff apart vermelden)

-Samenvatting: waarschijnlijk verandert er weinig, misschien gaan jullie er leuk op vooruit.