Welke belasting voordelen heb je als je samenwoont?

Ik woon samen met mijn vriendin, ik werk fulltime en mijn vriendin zit fulltime op school en heeft geen inkomsten. We hebben een huur huis.

Zijn er belasting voordelen die we kunnen krijgen?

Ik heb even gekeken en huursubsidie kunnen we niet aanvragen.

Er schijnt ook voordeel te zijn met de belastingvrije som? Iemand die daar meer over weet??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je samenwoont en kiest voor fiscaal partnerschap kan dat inderdaad fiscale voordelen hebben. Je mag namelijk bepaalde inkomstensbestanddelen naar je fiscale partner overhevelen maar je kan ook heffingskortingen uitbetaald krijgen.

Als je genoeg inkomen hebt en je vriendin dus geen kan je gezamelijk aangifte doen. Je kan dan de algemene heffingskorting uitbetaald krijgen.

Er zijn hiervoor wel een paar voorwaarden:

1) Je moet echt fiscaal partner zijn en daar ook voor kiezen. Dit betekent dat je minimaal een half jaar samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres bij de gemeente.

2) Jullie allebei moeten 18 jaar of ouder zijn.

3) Jouw inkomen en betaalde belasting moet voldoende zijn om die heffingskorting uit te laten betalen. Als jij namelijk minder belasting hebt betaald dan de heffingskorting die je partner zou ontvangen krijg je het bedrag van haar heffingskorting niet uitbetaald.

Mocht je meer willen weten mag je me wel mailen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zal even ingaan op het gedeelte dat ik ken, dus dit is geen volledig antwoord. Ik ga even uit van fiscaal partnerschap, gezien de aard van de vraag.

Als je in je eentje voldoende ontvangt om geen recht te hebben op huurtoeslag bij een meerpersoonshuishouden, neem ik aan dat je zelf ook geen zorgtoeslag ontvangt. Echter, zal jij in een eventuele aanvraag van je vriendin wél meegenomen moeten worden, en dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor haar zorgtoeslag (die zal ws. iets omlaag gaan).

Echter, is het zo dat jullie geen huurtoeslag ontvangen omdat de rekenhuur van de woning te laag is, maar is jou inkomen niet al te hoog, en heb je dus ook zelfstandig recht op zorgtoeslag, dan zullen jullie moeten beslissen op welke zorgtoeslag jullie verder gaan. In dit geval, als het gezamenlijke toetsingsinkomen niet te hoog is, zal deze waarschijnlijk hoger uitvallen dan twee aparte aanvragen gezamenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je vriendin geen inkomen heeft uit tegenwoordige dienstbetrekking niets.