Klopt het dat ik bedrijfskosten die ik maak, zoals telefoon aan het einde van het jaar mag aftrekken van de winst bij de belastingaangifte?

Ik ben onlangs een eenmanszaak begonnen, en ik kan op internet geen duidelijk antwoord vinden. Wat ik eruit kan opmaken is dat je aan het einde van het jaar, bij de belastingdienst je winst moet opgeven, en je daar de bedrijfskosten zoals telefoon enz. van mag aftrekken zodat je minder belasting betaalt. Dat geldt alleen voor bedrijfsmiddelen onder een bepaald bedrag, en bij sommige dingen een bepaald percentage, of bij dure bedrijfsmiddelen een bepaald aantal % afschrijving per jaar. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zult IB aangifte moeten doen, zogeheten inkomsten belasting, en daar mag je inderdaad je bedrijfskosten van af trekken. Dingen zoals telefoon, als je tenminste ook een privénummer hebt, anders moet je € 450,00 van je eigen rekening (ex BTW) aftrekken en kun je de rest opgeven als kosten. BTW voorbelasting mag je ook aftrekken als je BTW plichtig bent, investeringen ook, afschrijving meestal in 5 jaar. Verder mag je alle zakelijke km (ook naar de groothandel, KvK etc) x 19 ct van je winst aftrekken, een zakelijke auto moet je juist er weer bij optellen. Etc etc

Verstandiger is het om een boekhouder te zoeken, dat hoeft geen accountant te zijn. Laat een offerte maken wat het je gaat kosten, en ook wat eventueel meerwerk kost. Het is erg moeilijk om zelf je zakelijke aangifte te doen als je er niet goed in zit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ow en investering is boven de € 450,00 ex BTW inclusief plaatsing. Maar verder mag je alle kosten die je gemaakt hebt voor de zaak aftrekken, maar daar doe je geen afschrijving op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi Gast,

Je zit met nogal wat basis vragen. BEn je al bij de kamer van koophandel geweest? Zij hebben speciale startersdagen. En ook de balstingdienst heeft mensen die starters precies kunnen adviseren hoe eea aan te geven. Maar wat je zegt klopt:

Kosten die je maakt om je bedrijf te runnen kan je op de balans van je bedrijf opnemen. Hierbij geldt dat aankopen die een langer leven dan een jaar hebben, over meerdere jaren afgeschreven moeten worden. Zo bv computers over 3-4 jaar. Hier zijn heel specifieke regels voor. Om jezelf voor ellende later te besparen kan je het beste een afspraak maken met de belastingdienst. Dit heeft mij in het verleden een boel rommel bespaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon een boekhouding voeren. Hieruit blijkt dan via de winst en verliesrekening wat je werkelijke winst is. Gezien de vragen die je stelt zou ik maar gauw een boekhouder zoeken om dit voor je te doen. BTW is al een lastig onderwerp laat staan het voeren van een goede boekhouding
ronron1212