Hoe bepaalt de gemeente de waarde van je huis m.b.t. OZB

Als wij voor ons huis konden krijgen wat de gemeente vindt dat het waard is vekochten we het vandaag nog.
Wij hebben het idee dat ze zo'n € 50.000 te hoog zitten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik, dat zegt mijn vader ook al jaren, als hij ooit een bod krijgt van dezelfde hoogte als de woz-waarde, dan verhuizen we morgen nog.

Het beste antwoord

Je kunt altijd bezwaar aantekenen.
Dat doet mijn zoon bijna ieder jaar weer opnieuw en het wordt eigenlijk altijd gehonoreerd.
Lees daar hier meer over:
http://financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-en-ozb-maak-bezwaar.html

Hier vind je uitgebreide informatie over de WOZ waarde:
http://www.woz.nl/veghel/faq.asp?id=48

Hier vind je de site van het Kadaster, waar je zelf, globaal, de waarde van je huis kan berekenen.
Met de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK) rekent u eenvoudig uit wat de waarde van uw woning of vergelijkbare woningen was op een bepaalde datum. Deze index is een gezamenlijke uitgave van het Kadaster en het CBS. Het Kadaster is met de indexering van de woningwaarde begonnen in 1995. Het raadplegen van de index is gratis.

http://www.kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/kadaster/wat_doen_we/waardeindex.html&navig=/kadaster/nav_serverside.html%3Fscript%3D1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De gemeente en de door de gemeenten in de arm genomen adviseurs bepalen de waarde (in dit geval per 1/1/2010?) door vergelijking met andere woningen die omstreeks die tijd (nadat ze gemiddeld zo'n 2 maanden eerder verkocht zijn) via de notaris zijn overgeschreven en bij het kadaster zijn geregistreerd.
Bezwaar maken bij de gemeente helpt in eerste instantie vaak niet, in beroep gaan bij de rechtbank geeft meer kans. Daaruit blijkt dat de waardebepaling nogal discutabel is. Als je het wil bestrijden moet je er als burger veel voor doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemeenten raadplegen het kadaster en kijken voor welke prijzen vergelijkbare huizen in vergelijkbare wijken worden verkocht. Dan gaan zij uit van redelijke prijzen door redelijke kopers en redelijke verkopers (wat dat dan ook zijn mag: redelijk). Daarnaast worden huren voor vergelijkbare woningen ook meegenomen in het plaatje.

Sommige gemeenten sturen er ook nog een taxateur op uit om op basis van een steekproef waarden te bepalen.

Met andere woorden: wanneer jouw buren om welke reden dan ook hun huizen hebben verkocht/hebben moeten verkopen voor een te lage prijs, dan ben je de Sj....

Overigens kan je altijd beroep aantekenen tegen een WOZ.