Premie volksverzekeringen is een algemene premie die je betaalt voor algemene volksverzekeringen.
Bijdrage zorgverzekeringswet is een eigen bijdrage die je betaalt voor je eigen zorgverzekering. Deze wordt overigens betaald door de werkgever maar is wel afhankelijk van de hoogte van je bruto-loon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De premie voor zorgverzekering , is de premie voor je
polis, wel of niet uitgebreid.
Bijdrage zorgverzekering is een inkomens afhankelijke premie die op je loon of uitkering ingehouden wordt.
Deze premie wordt door de wekgever betaald, maar
met een uitkering , wordt het op de uitkering ingehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Premie volksverzekeringen is de premie voor AOW, nabestaandenwet (weduwenpens.), awbz en kinderbijslag. Wordt geind door de Belastingdienst samen met de loonbelasting en is een % van het inkomen (tot een bepaald inkomensmaximum).

Premie zorgverzekeringswet (vergelijkbaar metde vroeger zieknsfondspremie) is ook inkomensafhankelijk maar verschilt of je er een vergoeding voor krijgt (dat is bij hethebben van een werkgever).
NB Bij zorgverzekering wordt tevens een nominale premie geheven, te betalen aan de Zorgverzekeringsmaatschappij van je keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZVW is een inkomensafhankelijke bijdrage die ieder moet betalen over zijn inkomen tot een maximale bedrag die elk jaar wordt vastgesteld. € 33.189 in 2010.
De percentages verschillen ook per inkomen .(loondienst, overige werkzaamheden, ww enz)
Dit betaald men naast zijn eigen zorgverzekering ook voor de zorg in Nederland.

De Pvv is het grootste gedeelte wat betaald wordt aan de belasting.
Voorbeeld : de eerste schijf 33.5% bestaat uit :

PREMIE VOLKSVERZEKERINGEN en LOONBELASTING
premie AOW loonbelasting
17,90% 2.35%
premie Anw
1,10%
premie AWBZ
12,15%

Het grootste gedeelte wordt dus betaald aan de Pvv die bestaat uit de AOW, ANW en AWBZ.

Dit zijn de percentages tot aan 65 jaar voor 2010.

Hoop dat dit een goede uitleg is :-)

groetjes
Ilona

Toegevoegd na 2 minuten:
inhouding ZVW wordt inderdaad door de werkgever vergoed, je betaald dan alleen belasting over het ingehouden en vergoedde ZVW bedrag.