Ontvang je afzonderlijk bij elkaar meer aan zorgtoeslag dan bij elkaar als je zorgtoeslagpartner van elkaar bent?

We willen ons als zorgtoeslagpartner opgeven, maar ontvang je afzonderlijk van elkaar bij elkaar meer dan wanneer je zorgtoeslagpartner bent van elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voordat je de zorgtoeslag aanvraagt moet je eerst goed nagaan of jullie niet samen sowiezo al verplicht toeslagpartners zijn. Zijn jullie verplicht toeslagpartners hebben jullie niet eens de keuze om afzonderlijk van elkaar zorgtoeslag aan te vragen.

Dan even het antwoord op je vraag:
Stel: jij verdient 15000 per jaar, de ander ook. Als jullie apart van elkaar zorgtoeslag aanvragen krijgen jullie ieder € 69,- per maand aan zorgtoeslag (2x 69 = € 138,- gezamelijke zorgtoeslag). Doen jullie een gezamelijke aavraag krijgen jullie gezamelijk € 103,- per maand. (cijfers voor 2011 gebaseerd op berekening via toeslagen.nl)

Het is dus gunstiger om apart van elkaar zorgtoeslag aan te vragen. Maar... als jullie verplicht zorgtoeslagpartners zijn kan het zo zijn dat na herberekening van jullie inkomsten over 2011 er weer zorgtoeslag terugbetaald moet worden. Kijk dus goed uit wat je doet en aanvraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zat met hetzelfde vraagstuk en heb de belastingtelefoon gebeld.

Als je langer dan 6 maanden samenwoont, moet je toeslagpartner zijn/worden. De vraag die je stelt wordt door de belastingdienst dus al onnodig verklaart. Woon je langer dan 6 maanden bij elkaar? dan moet het.(maar ze halen de informatie niet uit je belasting aangifte...dat "mogen"ze niet volgens de meneer aan de telefoon).

Wat mij overigens ook werd verzekerd door de betreffende meneer aan de telefoon: Dat de inkomenst bij elkaar worden op geteld en dat je dan gewoon beide krijgt waar je recht op hebt(maar dan in 1 keer). Dus als de financien bij jullie 1 zijn, mag het niet veel uitmaken.