Als ik een tweede baantje neem moet ik dat dan zelf aangeven bij de belastingdienst?

IK heb nu een tweede baantje met een contract van 12 uur. Op mijn andere werk heb ik een nul uren contract. Ik heb bij een contract loonheffingskorting. Moet ik nu als nog doorgeven aan de belasting dienst dat ik meer ben gaan werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Neen, je behoeft nu niets door te geven. Begin 2011 worden de gegevens uit de loonadministratie 2010 door de fiscus bij elkaar geteld. Afhankelijk van de feiten moet je bijbetalen of krijg je terug.
Algemeen
De algemene heffingskorting (AHK) op de inhouding loonheffing mag maar bij 1 baan worden toegepast. Als je dat bij meer dan een baan doet dan moet je dat later terugbetalen, dus niet handig.
Op jaarbasis is de AHK in 2010 € 2.007.
Er wordt loonbelasting ingehouden alsof dat je enige baan is. Als je veel verdient (in 2010 meer dan € 18.218) kan het gebeuren dat er in totaal te weinig loonheffing wordt ingehouden en moet je in 2011 bijbetalen.
Er zijn nog Bijzondere regelingen
1. Studenten- en scholierenregeling, zie www.belastingdienst.nl.
2. Kleinebanenregeling. Deze geldt in 2010 voor jongeren onder 23 jaar onder een bepaalde loongrens. Dan hoeft de werkgever geen premie werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet in te houden. Je bent wel verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is, heeft je werkgever een eerstedagmelding gemaakt, en jou een loonbelastingverklaring laten invullen.

Heb je geen loonbelastingformulier ter ondertekening gehad, dan werk je zwart. Werk je niet zwart, dan weet de belastingdienst al dat je een tweede baantje hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Hiermee is het probleem van de inhouding op het juiste niveau niet opgelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, nee ik werk absoluut wit. En alles is netjes geregeld en getekend. (zover ik weet) Maar ik dacht ineens: oeps had ik het nou zelf ook nog door moeten geven?? Bedankt voor je antwoord!
ronron1212
13 jaar geleden
Op 1 januari 2009 is de algemene verplichting om nieuwe werknemers met een eerstedagsmelding bij ons aan te melden, vervallen. Alleen als er sprake is van fraude of illegale arbeid, kunnen wij u verplichten om 3 jaar lang eerstedagsmelding te doen. U krijgt van ons dan een beschikking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je inhouding op het juiste niveau? Bij één van de twee contracten wordt algemene heffingskorting toegepast, dat is toch prima?
ronron1212
13 jaar geleden
Als ze hierdoor in een hoge belasting groep komt dus de twee bruto salarissen bij elkaar opgeteld. dat wordt daar bij beide salarissen geen rekening meegehouden. Dus zal ze moeten bij betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een nulurencontract en een baantje van 12 uur zal dat wel meevallen.
ronron1212
13 jaar geleden
Dat kan maar ze kan beter toch even nakijken of ze er niet boven komt anders is het volgend jaar een tegenvaller als ze moet betalen over 2010
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ronron1212 belastingambtenaar?
ronron1212
13 jaar geleden
hoezo wijdan
Dat heeft geen zin. Aan het eind van het jaar zul je een aangifte formulier moeten invullen om te zien of je genoeg loonbelasting en premies hebt betaald. Het heeft te maken met de hoogte van je bruto inkomen kijk bij de belastingdienst bij de belastingschalen
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke bedankt! Dan komt het goed ;)
Geef bij je tweede baan maar aan dat ze geen loonheffingskorting toe moeten passen omdat dat niet toegestaan is je kan maar bijeen baan loonheffing krijgen let er wel op dat je uurloon wat je krijgt een stuk minder is omdat er meer belasting over geheven wordt maar dit word straks bij het invullen van de belasting papieren weer recht getrokken (leuk centje terug).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
loonblastingverklaring bestaat sinds 2007 niet meer. je moet zelf bij aanvang van een een nieuw dienstverband een verklaring aan de werkgever geven met naam, geboortedatum, adres, bsn-nummer
daarnaast een schriftelijk verzoek bij de werkgever om de voor het al dan niet toepassen van de loonheffingskorting. hiervoor kan evt een formulier opgaaf gegevens voor de loonheffing gebruikt worden
de werkgever doet (eerste dag-)melding bij de belastingdienst.
je hoeft dus zelf geen melding te doen aan de belastingdienst