Wie controleert mijn belastingaangifte?

Ik heb me eens laten vertellen, dat ieders belastingaangifte wordt gecontroleerd door een belastingcontroleur die ver weg woont. Als ik in Steenwijk woon, zou mijn aangifte bijvoorbeeld worden gecontroleerd door een belastinginspecteur uit Breda. Als ik in Weert woon, zou mijn aangifte worden gecontroleerd door een inspecteur uit Haarlem.

Zoiets  --  je begrijpt het idee. Dit zou voorkomen dat mijn vervelende buurman al mijn financiële gegevens te weten zou komen.

Klopt dit verhaal?

Picture for question
13 jaar geleden
10.1K
rebecca
13 jaar geleden
goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou schrikken als ik je zou vertellen wie er allemaal jouw belastinggegevens kunnen zien.

Het beste antwoord

Ik ken het verhaal. Als ik het goed heb, stond het in de Elsevier een paar jaar geleden. Het is een broodje-aap-verhaal. Een belastingambtenaar heeft gewoon een geheimhoudingsplicht, en als hij er zich niet aan houdt, kan dat reden zijn voor ontslag. Een doktersassistente of een medewerker van een bank kan ook je buurvrouw of buurman zijn.

Overigens wordt er bar weinig gecontroleerd door mensen. Computers vergelijken je aangifte met b.v. bankgegevens en informatie van je werkgever. Daarbij wordt ook vergeleken met de belastingaangifte van vorige jaren. Als opeens je hypotheekrenteaftrek is verdubbeld, of je loon gehalveerd, wordt je aangifte eruit gegooid, en gaat er een ambtenaar mee aan de slag. Dat is zo'n 10%. In 9 van de 10 gevallen is er niks aan de hand, en heb je net een nieuw huis gekocht, of is er iets anders legaals aan de hand. Zo'n ambtenaar heeft dat dan in een kwartiertje gezien.

Zo'n 1% van de aangiftes wordt echt goed gecontroleerd, en gaan er mensen mee aan het werk. En dan natuurlijk ook nog de jaarlijkse aandachtspunten, zoals afgelopen jaar de bijtelling van de auto van de zaak. Maar ook daar doen computers het belangrijkste werk.

Echte controles zoals jij het voorstelt, gebeuren alleen als er een vermoeden is, dat er iets niet deugt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Oké, die procedure begrijp ik, en zo had ik het me ook voorgesteld. Maar ALS er dan een mens aan te pas komt, dan kan het dus best mijn buurman zijn, of mijn vervelende neef, als ik jou goed begrijp?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Maar 1) die kans is maar heel klein.
2) als je buurman belasting-ambtenaar is, dan zou hij ook wel jouw aangifte aan zijn collega kunnen geven. En misschien is dat ook wel zo geregeld bij de belastingdienst? Het zou me niet verbazen. Ik had in het verleden een verschrikkelijke buurvrouw, die voor enorme geluidsoverlast zorgde. Ze was assistente op een polikliniek. Ik heb toen ook weleens gedacht, toen ik een keer in het ziekenhuis moest zijn : wie weet zit zij daar wel, en komt zij nu juist medische gegevens over mij te weten. Maar ja, die kans is natuurlijk ook heel klein.

Andere antwoorden (4)

Nee!

De belastingaangifte wordt wel gecontroleerd!
Maar steekproef gewijs!
De rest gaat via de computer, en eventuele opvallende zaken worden dan gefilterd!
Ben je ooit betrapt op het vervalsen of witwassen van eventuele financien dan word je wel 100% gechecked.

Ook bij de belastingdienst hebben ze een computerprogramma om de aangiften te controleren en eventuele misstanden naar boven te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je aangifte wordt gecontroleerd door de Inspecteur der Directe belastingen. Dat is doorgaans een Inspecteur van een belastingkantoor uit jouw regio.
En vrijwel iedere medewerker, van postzegellikker tot directeur, kan jouw aangifte bekijken!

Tenminste, vroeger is het altijd zo geweest. Kan natuurlijk zijn dat het veranderd is. Heb dat niet bijgehouden.

Ik spreek over de tijd dat er alleen nog papieren aangiftes mogelijk waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De medewerkers van de Belastingdienst hebben naast de ambtseed waarin ze al beloven goed om te gaan met de informatie (die door burgers in goed vertrouwen is verstrekt) ook nog eens een fiscale geheimhoudingsplicht. Schending daarvan ZAL (en niet KAN) een reden voor ontslag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie kijkt jouw aangifte na.. Ten eerste kijkt de computer alles na (grote verschillen met afgelopen jaren, verschil in informatie van jou én 't systeem en dat soort dingen). Daarna wordt besloten welke uitworpen er worden behandeld en deze worden behandeld door de aanslagregelaar die op het kantoor/regio werkt waar jij onder valt. Niet alle uitworpen worden elk jaar nagekeken, 't is per jaar verschillend. De regelaar kan natuurlijk wel bepaalde rare dingen alsnog uit een aangifte halen als hij/zij er mee bezig is, en ook daarover vragen gaan stellen.
Maar jouw vervelende buurman heeft inderdaad de belofte of eed afgelegd en zal braaf zijn mondje (moeten) houden.