Wat een tegenvaller!

Werkgevers 'sparen' van iedere loonbetaling 8% om dit aldus opgespaarde bedrag in het voorjaar uit te betalen aan de werknemers als: Vakantiegeld! Leuk brutobedrag, maar dan blijkt dat de fiscus hierbij een stuk inhaliger is dan bij de heffing op normaal loon. Valt netto vaak vies tegen dus. De werkgever wordt hierdoor vaak 'scheef' aangekeken terwijl niet hij, maar het fiscaal systeem de boosdoener is.

Zou het daarom niet beter zijn om die 8% gewoon maandelijks als loon uit te betalen? Iedereen gelukkig (belalve de fiscus)!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De Belastingdienst is altijd inhalig...

Maar zo gauw er sprake is van extra beloning. Dus ook bij uitbetaling van gemaakte overuren. Is er sprake van een ander en hoger belastingtarief van toepassing...

Wanneer je, je belastingaangifte doet voor de welbekende teruggave dan krijg je dit verschil ook weer terug van de Belastingdienst...

Wellicht dat ik ben opgegroeid in een ondernemers familie. Maar ik heb hier eigenlijk nooit wakker van gelegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg al jaren al mijn betaalde/ingehoude loonbelasting die onder de heffingskorting valt volledig terug... En sinds een paar jaar zelfs al mijn betaalde/ingehoude loonbelasting... Maar als je dit niet netjes aangeeft op je E-biljet dan krijg je het inderdaad ook niet terug...

Andere antwoorden (10)

Er zijn bedrijven die dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenieder die het salaris en ook vakantiegeld op deze manier ( jaarlijks het vakantiegeld )krijgt mag blij zijn dat er door het bedrijf waar jij werkt niet ( nog niet ) gespaard
hoeft te worden voor jouw maandelijkse loon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het systeem van vakantiegeld is op deze wijze ontworpen om er voor te zorgen dat in principe iedereen op vakantie kan, ook mensen zelf niet in staat zijn om het jaar door te sparen.

Ook ik zou liever gewoon iedere maand 8% extra loon hebben en zelf bepalen wanneer ik mijn geld uitgeef, maar er zijn in deze wereld nog steeds genoeg mensen die niet goed genoeg met geld om kunnen gaan en dan in zo'n vakantieperiode diep in de schulden raken.

De kwestie van de fiscus is overigens gewoon "omdat het kan".. Er is geen enkele reden te verzinnen waarom verplicht opgespaard loon bij uitbetaling in een hoger dan normale belastingschaal zal komen, maar toch wordt dit gedaan. Het mooie is dat iedereen er omstreeks mei altijd even over klaagt, maar tegelijk is wat je overhoudt toch nog een mooi bedragje, dus de meeste wanklanken verstommen ook weer heel gauw. Er is niemand die na het 2e-kamer reces een petitie indient, maar dat zou natuurlijk eigenlijk wel moeten gebeuren. Echter, als het geld niet via de belaste vakantiegeldregeling binnenkomt, zal het wel weer ergens anders vandaan moeten komen, en dan gaat gewoon de standaard belasting omhoog..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg gewoon 8% bij mijn loon elke maand. En ik vind het prima dat ik het zo krijg. Ik spaar meer per maand dan alleen die 8% dus problemen met niet op vakantie kunnen is er ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg mijn vakantiegeld gewoon elke maand, net zoals mijn 13e maand.
Voor de hoeveelheid belasting maakt dat uiteraard niets uit, de tarieven blijven exact gelijk. Niemand wordt daar dus beter of slechter van, incl. de fiscus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat die 13de maand net dat stukje loon is waar je gewoon recht op hebt. Je krijgt 12 maal een stukje minder loon om één 13de maand te creeëren!!! En de Belastingdienst word hier per definitie beter van. Want je betaald over één heel jaar gezien 32% (of 42%, 52%) extra belasting over je inkomen... Heb je daar wel eens bij stil gestaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja... Dit systeem word doorgaans bij bedrijven toegepast die en met regelmaat als branche negatief in de media komen. En/of in een branche zitten waar doorgaans slecht aan personeel kunnen komen...
Uiteindelijk maakt het dan qua netto-loon over het hele jaar geen moer uit. De enige reden dat de fiscus inhalig lijkt is omdat vakantiegeld nou eenmaal 100% belast is met loonbelasting, terwijl je gewone nett-loon nog afhankelijk is van een aantal ingebouwde franchises. Als je gewoon 8% meer loon zou ontvangen betaal je daar ook de volle mep belasting op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 8% vakantiegeld en het bijzondere belastingtarief daarover zijn wettelijk zo geregeld. Daar kunnen werkgever en werknemer dus niets aan veranderen.

Mijn werkgever bood mij de mogelijkheid, het vakantiegeld per maand uit te keren: elke maand 1/12 deel van het vakantiegeld, in plaats van in mei het hele vakantiegeld. Het belastingtarief biljft natuurlijk hetzelfde - wettelijk geregeld.

Je kunt die ingehouden belasting niet terugvragen of terugkrijgen - die belasting is gewoon wettelijk geregeld, dus die wordt ingehouden, punt. Sommige mensen menen dat ze die belasting wel terugkrijgen. Dat komt dan doordat er *andere* redenen zijn waarom ze belasting terugkrijgen.

Ik heb gebruik gemaakt van de mogelijkheid mijn vakantiegeld per maand te krijgen. Immers, het totaalbedrag blijft gelijk. Maar bij betaling per jaar krijg ik mijn vakantiegeld over juni pas in mei van het volgende jaar; dat geld heb ik dus 11 maanden uitgeleend aan mijn werkgever, tegen 0% rente. Het vakantiegeld over juli krijg ik ook pas in mei van het volgende jaar, dus dat geld leen ik 10 maanden uit aan mijn werkgever, nog steeds tegen 0% rente. Enzovoort voor de overige maanden.

Als ik dat vakantiegeld per maand laat uitbetalen, heb ik het direct op mijn rekening. Dan kan ik het in principe op een spaarrekening zetten, en er zelf die rente van trekken. Dat is dus voordeliger.

Nog een reden is dat ik liever een gelijkmatig salaris heb. Wat heb ik aan die bult in mei? Wij gaan bijna nooit in de zomer op vakantie: dan is het hier mooi weer, en het is lekker rustig op de weg en in de trein. Wij gaan liever in november of februari.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact. Nooit begrepen waarom mensen uitgerekend in het beste seizoen het land verlaten. Op vakantie gaan doe je als het weer hier niet te harden is. Januari en februari zijn daarvoor de beste maanden.
Gewoon aan het eind van het jaar een belastingformulier in vullen. Te veel betaalde belasting kan je zo terug krijgen.

Je loon in die specifieke maand is verhoudingsgewijs erg hoog. Dus die maand betaal je ook evrhoudingsgewijs veel belasting.
Uiteidnelijk dien je per jaar belasting te betalen. Dus dikke kans dat je te eveel eblasting hebt betaald en je het etrug kan vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op je aangifte geef je vakantiegeld toch niet apart op! De totaal te betalen belasting in een heel jaar wordt bepaald o.b.v. de totale loonsom van dat jaar. Zou je vakantiegeld volgens het normale tarief belasten dan moet je achteraf bijbetalen.
paulus811
14 jaar geleden
Tututut,

er wordt helemaal niet MEER van ingehouden....

De fiscus weet halverwege het jaar niet in welke schaal jij gaat uitkomen, dus ze pakken een hoge schaal waarmee ze dit belasten.

ECHTER

aan het einde van het jaar wordt er toch echt gekeken wat je betaald hebt EN wat je had moeten betalen eigenlijk.

En het verschil krijg je terug (dus eigenlijk wordt het teveel betaalde belasting op je vak.geld met je teruggaaf verrekend)

Het voelt alleen niet zo