Hoe moet ik mijn pensioen regelen?

Hallo,
Ik ben een huisvrouw. Ik heb nooit gewerkt in Nederland.ik kwam toen ik 35 jaar old in Nedrland vanuit Turkije. Daar heb ik 13 jaar gewerkt en ontvang ik pension sinds ik 49 jaar oud was. Als ik 65 jaar oud word, krijg ik een aparte pension van mijn man of zal ik een deel van zijn pension ontvangen.
Bedankt

3 maanden geleden
in: Bankieren
1.1K
tinus1969
3 maanden geleden
En wat is je vraag?
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Pensioen bouw je op als je werkt.
ronron1212
3 maanden geleden
@ikhebgeenidee nog steeds niet iedereen die in loondienst is bouwt een pensioen op.

Antwoorden (1)

Als je rond de 67 bent krijg je AOW. Hangt er van af hoe oud je nu bent, want de regering wil die pensioenleeftijd steeds een beetje verhogen. Wanneer je man pensioen gaat krijgen kan ik zo niet zeggen, maar dat is waarschijnlijk ook pas rond zijn 67-ste. En nee, daar krijg jij niks van, maar ik veronderstel dat hij meebetaalt aan de boodschappen en de woonlasten en zo. Mocht je gaan scheiden of al gescheiden zijn, dan is het nuttig om daar goede afspraken over te maken. Dat kan door het pensioenrecht van je man te splitsen, zodat ieder daar een deel van krijgt. Dan stopt in ieder geval de alimentatie niet als hij (veel) eerder overlijdt dan jij. Bi het pensioenfonds kunnen ze je daar alles over vertellen.
Mocht het, bij elkaar opgeteld, te weinig zijn om van te leven, dan is er maar één oplossing: nu regelmatig wat sparen.
3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Let er op dat je geen 100% AOW krijgt. Wel heb je evt recht op bijstand.
teusvh
3 maanden geleden
Met een deel AOW (ongeveer 60%) én dat pensioen uit Turkije kan het heel goed zo zijn dat je boven de bijstandsnorm zit. Maar mocht het financieel (nu al) wat krap zijn, laat het dan eens goed doorrekenen door een deskundige, is mijn suggestie. Zo van een afstandje, en zonder alle details te weten, is dat niet te doen.