Wat is het Nederlandse (of Europese) equivalent van het Amerikaanse 'clearing'?

Als je in Amerika een financiële transactie doet, bijvoorbeeld geld overmaken of aandelen kopen/verkopen, krijg je te maken met 'clearing'. In de praktijk houdt dat in dat wanneer ik bijvoorbeeld aandelen verkoop, de opbrengst daarvan weliswaar meteen op mijn rekening verschijnt, maar ik nog niet meteen over dat bedrag kan beschikken omdat het er nog niet echt is. Het geld is er pas echt na twee, soms drie, dagen.

In Nederland / Europa zie ik zoiets eigenlijk nooit.

Kennen wij hier ook zoiets als 'clearing', en zijn hier ook 'clearing houses' die dat verzorgen, net als in Amerika? Maar dan meer op de achtergrond en daardoor minder zichtbaar voor de gewone mens? Zo ja, hoe heet 'clearing' hier?

Of kennen wij dat hele 'clearing' hier niet, en regelen wij het op een andere manier?

6 maanden geleden
in: Bankieren
1.1K
Vortexxx
6 maanden geleden
Het zijn doorgaans de 'Securities' die hier clearing doen, zoals Rabo Securities, Amstel Securities, ABN AMRO Clearing. Dus eigenlijk de bank waarmee je zaken doet in het regelt ook de clearing, bij onze Nederlandse banken zie je dan ook altijd dat vermogensbeheer/securities altijd strict gescheiden zijn van beurshandelaars van diezelfde bank, die lunchen gescheiden, gaan via aparte uitgangen naar huis om geen 'inmenging' te krijgen.
tinus1969
6 maanden geleden
Ik heb de indruk dat het omgekeerd is dan je schetst. Clearing is het daadwerkelijk checken/afwikkelen van transacties. In de VS, met zijn versplinterde en slecht geautomatiseerde bankensysteem, zijn daar aparte clearing houses voor. Maar in Europa (en NL liep daarin met de postgiro/gemeentegiro voorop) is clearing/afwikkelen juist veel beter geïntegreerd in een samenhangend geautomatiseerd betaalcircuit.
AnnBoo8146
6 maanden geleden
Ik vermoed, dat dit een systeem is, dat in Nederland sinds een aantal jaren niet meer bestaat. Tot een aantal jaren terug (ik weet niet meer hoelang) kon je niet in één keer geld van je rekening bij Bank A overschrijven naar een rekening bij Bank B. Het geld kwam dan eerst één of twee dagen op een tussenrekening bij Bank B te staan. Maar sinds een aantal jaren kan je in Nederland wel direct overboeken, ondanks dat de rekening bij een andere bank ik.

Het beste antwoord

Het concept van 'clearing' bestaat zeker ook in Nederland en de rest van Europa en werkt fundamenteel op dezelfde manier als in de Verenigde Staten. Het clearingproces zorgt ervoor dat financiële transacties, zoals het overmaken van geld of het kopen en verkopen van aandelen, correct worden afgewikkeld. Dat wil zeggen dat het geld of de aandelen daadwerkelijk van de ene partij naar de andere overgaan.

In Europa worden transacties vaak afgehandeld door zogenaamde 'clearinghuizen' of 'central counterparty clearing houses' (CCPs). Deze instellingen fungeren als tussenpersoon tussen kopers en verkopers op financiële markten, zoals de aandelenmarkt. De term 'clearing' wordt ook in Nederland en Europa gebruikt en het proces is vergelijkbaar met dat in de VS.

Een belangrijk verschil kan echter de snelheid van het proces zijn. In Europa zijn er veel betalingssystemen die real-time transacties mogelijk maken, zoals het TARGET2-systeem voor grootbetalingen en de SEPA Instant Credit Transfer voor instant overboekingen tussen banken in het SEPA-gebied. Dit betekent dat geldtransfers vaak veel sneller kunnen plaatsvinden dan de traditionele twee tot drie dagen die in de VS gebruikelijk kunnen zijn voor 'clearing'.

Wat betreft de aandelenmarkt, transacties die via beurzen plaatsvinden worden over het algemeen ook 'gecleared'. In Europa heb je bijvoorbeeld Euroclear en Clearstream, die grote clearinghuizen zijn voor de verwerking van effectentransacties. De afwikkelingstijd voor effecten kan ook variëren, maar over het algemeen is er in Europa een streven naar T+2, wat betekent dat transacties binnen twee werkdagen na de handelsdag afgewikkeld moeten zijn.

Dus, hoewel het proces van clearing in Nederland en Europa wellicht minder zichtbaar is voor de consument, is het wel degelijk aanwezig en essentieel voor de werking van financiële markten.
6 maanden geleden