Werkt een pinpas nog als je alles rondom de chip weghaalt zodat je enkel nog de chip overhoudt?

Stel je knipt de chip eruit en houdt enkel die op zak. Kun je daar dan nog draadloos mee betalen?

een jaar geleden
in: Bankieren
2.2K
tinus1969
een jaar geleden
Waarom zou je dat willen doen?

Antwoorden (1)

Nee.
In de pas zit ook een antenne gebouwd die zowel gebruikt wordt voor het ontvangen van energie om de chip te laten werken, als het uitwisselen van de data. Zonder antenne geen energie en geen data, met als gevolg dus dat de chip niet meer werkt.
.
Onderstaand figuur is niet helemaal exact dezelfde pas, maar het geeft een goed idee.
Toegevoegd op 23 september 2022 09:47: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Toch nog even een aanvulling om de pin-pas-fraudeurs de wind uit de zeilen te nemen:
De DRAADLOZE functie van de chip werkt niet meer, maar in een pin-automaat wordt de chip niet via de antenne gevoed, maar via de koperen contactpuntjes.
Dus, wanneer je de losgeknipte chip weer in een normaal formaat bankpas zou stoppen dan kun je hem nog gewoon in de automaat stoppen en dan werkt deze nog gewoon.
Pin-pas-fraudeurs proberen mensen wel eens te verleiden de pas doorgeknipt naar hen op te laten sturen. Ze geven dan instructies de pas overdwars door te knippen (lees: de CHIP blijft dan intact !) Zij plakken dan eenvoudig de 2 helften weer in elkaar en stoppen hem in de pin-automaat. Knip bij een oude pas dus ALTIJD ook de chip doormidden !