Wat zijn Sepa en Swift en kan je daarmee betalen via een NL'se bank?

via een (buitenlandse) website waarop ik geld wil overmaken zijn de opties: sepa en swift, maar geen ideal. hoe kan ik hier als klant van een NL'se bank mee betalen?

2 jaar geleden
in: Bankieren
2.8K
ronron1212
2 jaar geleden
https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/geld-overmaken-en-ontvangen-buitenland-iban-bic-sepa-swift

Antwoorden (2)

SEPA betekent dat je gewoon kunt overschrijven vanaf je eigen bankrekening, alsof je geld naar je buurman overmaakt.
2 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat je geld wilt overmaken naar een buitenlandse betaalrekening.

Als je geld wilt overmaken naar een bankrekening in een ander Europees land kies je voor SEPA. Dan hoef je alleen het banknummer in te voeren en dat begint met de landcode, net als een Nederlands IBAN-bankrekeningnummer.

Voor bankrekeningnummers die niet onder dit systeem vallen, heb je zowel het bankrekeningnummer van de tegenpartij nodig als de bankcode (BIC-code, SWIFT-code). De SWIFT-code van de Rabobank hier is bijvoorbeeld RABONL2U.
.
SEPA = Single European Payments Area.
Dit zijn alle landen binnen de EU, aangevuld met Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Monaco, Andorra, Vaticaanstad en San Marino.
.
iDEAL is een Nederlandse standaard voor het verrichten van internetbetalingen en eigendom van Currence. Het is dus een Nederlandse uitvinding.
.
Dan nog de afkorting SWIFT.
@ De term SWIFT staat voor Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. Dit is een organisatie die het internationale financiele verkeer regelt. In de loop van de jaren zijn er meer dan 8000 instellingen in ongeveer 200 landen aangesloten bij deze organisatie, en al deze banken hebben een eigen unieke SWIFT Code gekregen.
Met de SWIFT Code wordt dus de bank geidentificeerd, dit is nodig om bij het internationale betalingsverkeer het geld naar de juiste bank te kunnen overmaken. Er dient bij een grensoverschrijdende overboeking namelijk gebruik gemaakt te worden van een SWIFT nummer. Sinds enkele jaren wordt de term SWIFT echter niet meer veelvuldig gebruikt, bij veel mensen is het nog wel een bekend begrip gebleven. Tegenwoordig wordt het de BIC code genoemd.@
Toegevoegd op 09 januari 2022 20:35: tekst