wat doen banken met geld dat je bij hen deponeert?

In België willen banken een strafrente vragen op sparen. Ze zeggen dat ze de strafrente die ze van de Europese bank krijgen gewoon doorrekenen. Sinds de jaren 20 van vorige eeuw mag er met spaargeld niet meer gespeculeerd worden op de beurs.
Tegelijk heb je hier dan berichten van "ethisch bankieren" bij banken die hun geld "niet voor wapenhandel (enz)" gebruiken.
Dit vat ik allemaal niet. Ik laat het nu nog achterwege of het geld effectief voor wapenhandel gebruikt wordt, maar vraag me wel af wat banken doen met het geld dat je bij hen spaart. Ze kunnen dat toch ook investeren bv.? En erop verdienen?
Waarom dan strafrente? en wat wil men dan wél wat mensen met hun geld doen? Niet iedereen heeft voldoende spaargeld om bv te investeren in onroerend goed...

4 jaar geleden
in: Bankieren
2.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.consumentenbond.nl/sparen-en-beleggen/negatieve-spaarrente
liveisgreat
4 jaar geleden
interessant maar klopt toch niet volledig want banken verdienen aan je geld door het uit te lenen.
zie antwoord hieronder.
in België kan je idd geen negatieve rente krijgen. aan de andere kant is hier 0 % vermogensbelasting. je betaalt wel een klein beetje belasting als je heel veel.geld op je bankrekening hebt staan...daardoor plaatsen rijken hun geld legaal in bv Panama waarmee België hierover een akkoord heeft.

Antwoorden (1)

Banken lenen het geld dat klanten bij hen sparen onder meer weer uit aan andere klanten (of dezelfde), onder meer in de vorm van hypotheken. Ze houden hierbij wel een buffer aan, zodat de banken, als er spaargeld wordt opgenomen, genoeg hebben om aan deze vraag te voldoen. Als te veel mensen tegelijk hun spaargeld opvragen, ontstaat er een probleem. Dit verschijnsel wordt een bankrun genoemd.

Voor het uitlenen vragen de banken de rente aan hun klanten.