Mijn broer kreeg zo net deze sms binnen, weet iemand of dit een scam is?

Uitleg hieronder:

Mijn broer kreeg net dit vreemde smsje. Van een zichtbaar Nederlands 06 nummer. (Plaats ik hier uit privacy niet). Het is geen bekend nummer van mijn broer of een contact.
Ik heb hem verteld niet op de (zwart gemaakte) link te klikken en zijn bank te bellen morgen.
Maar wat is dot dit en wat houdt het in? Een scam of echt iets van een bank?
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Bankieren
3.3K
Amadea
4 jaar geleden
Ziet eruit als phishing. Een bank stuurt nooit een mailtje of sms met een link waar je op zou moeten klikken.
Steenuiltje
4 jaar geleden
Inderdaad wat Jodokus52 schrijft. In geen enkele vorm op reageren. De afzender weet dan namelijk ook niet of dat telefoonnummer in gebruik is. Wel zo rustig ;-)
Pieterke
4 jaar geleden
Is zeker niet van een bank. Die benadert je niet op deze manier. Een bank stuurt nl. nooit een mailtje of een sms met een link. Dus niet op reageren!
TurfGraver
4 jaar geleden
Krijg ze van "banken" waar ik helemaal geen rekening heb. :)
Mis gegokt dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vandaag in het nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4826891/phishing-sms-spam-belastingdienst-en-ing-betalingsachterstand

Antwoorden (1)

Nooit, ik herhaal ..nooit.. op een dergelijke sms of e-mail reageren.

Mijn bank heeft een klantenservice die tot 21.00 uur ma/vr + za andere tijden bereikbaar is. Morgenochtend vroeg bellen en dan hoor je meer.
Meestal wordt gevraagd de tekst door te sturen.
Niets doen is niet goed. Hiermee geef je de afzender gelegenheid om anderen weer op te lichten.
.
Nee, het is niet van een bank zelf, die zal dit niet op deze manier doen.
Dit doen oplichters.
Via de zwartgemaakte link wordt de rekening van je broer geopend, waarna er maximaal geld overgemaakt / gestolen wordt.

Kortom: nu niets doen en morgen z.s.m. de bank bellen.
Toegevoegd op 25 augustus 2019 15:25: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
de bank hoe je niet te bellen deze onzin wordt zo veel verstuurd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212
Mijn bank was blij dat ik belde, zo konden zij verder met hun strijd tegen phishing activiteiten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Klikken sowieso niet op zoiets. Mijn broer belt morgen zijn bank.
Plus
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Bij echte urgente zaken krijg je berichten in de inbox van internetbankieren bijvoorbeeld.
En de ouderwetse brief hanteert de bank ook nog.
Nooit reageren op sms, appjes, mail in mailadres, telefoontjes.