Als iemand geld overmaakt naar mijn rekening is er dan een mogelijk dat hij/zei het geld 'terug neemt'?

Als iemand mij geld overmaakt naar mijn rekening en het geld staat er op (kan het zien) is er dan een mogelijk dat hij/zei het geld 'terug neemt'? Ik verstuur hem/haar het pakketje als het geld op de rekening staat.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
2.1K

Antwoorden (1)

Nee. Ontvangen = ontvangen. De betaler kan die actie niet terugdraaien.

Die mogelijkheid bestaat alleen bij automatische incasso, gedurende een aantal weken (m.u.v. loterijen).
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Hoe werkt die Afrikaanse scam dan? Ik doel op de scam waarbij iemand belooft een groot bedrag naar jouw rekening over te maken, waarna jij 90% daarvan moet overmaken naar een andere rekening. 10% mag je houden. En ja, dit is strafbaar... Jij krijgt dan bijvoorbeeld 200.000 euro op je rekening gestort. Dat geld staat er dus echt. De volgende dag maak jij 90%, dus 180.000 euro, over naar de rekening die de scammer jou heeft opgegeven. Jij bent nu dus 20.000 euro rijker. Wauw! Maar een week later haalt de bank de volledige 200.000 euro terug van je rekening. Nu sta je 180.000 euro in de min... Wat blijkt: die 200.000 euro is gestort vanaf een ongedekte creditcard. De verzendende bank stort dat bedrag direct, en probeert het daarna te innen van de creditcard van de scammer. Die creditcard is ongedekt, en daar komt de oorspronkelijke bank na een week achter. Waarna de oorspronkelijke bank de transactie terugdraait, en er dus 200.000 euro van jouw rekening verdwijnt.