Nederlandse Bruiloft, hoe moet ik gefeliciteeren en wie allemaal? wat moet ik aantrekken, wat moet ik voor kadoo geeven?

Hallo ;) Nederlandse Bruiloft wat moet ik doen?
Dus. Ik ben duitse en woon sins iets meer dan een jaar ook weer in duitsland naar een tijdje nederland (overijssel) heb nu sins rond 5 maand een superleuk vriendje uit limburg... mijn probleem is dat over paar weeken zijn broer gaat trouwen... ik weet niks over (nederlandse) bruiloften. :(
Toen de Tante van me Ex ging trouwen had ik goeie excuuses verzonnen om er niet te verschijnen. maar ik denk als ik er niet naar toe ga is mijn vriendje mss boos op mij. en de schoonzus van hem vind ik ook heel aardig zij heeft mij met soliteeren gholen omdat mijn nederlands niet zo goed is.
Ik was niet een op een duitse bruiloft, een van me beste vrienden ging rond anderhalf jaar geleden gtrouwt maar toen zat in nederland en moest werke. ok was wel een op bruiloft van mij nicht. maar zijn trouwde mt een buitenlander en ze hadden niet vel geld en ja dus het was denk ik veeeel anders dan dat wat mij binnenkort verwacht. en ja nederlanders vieren / gefelicitteren sowieso anders (verjaardagen, oudjaar etc)
Ik weet gewoon niet... hoe moet ik gefeliciteeren en wie allemaal? wat moet ik aantrekken (qua kleeding bedoel ik), wat moet ik voor kadoo geeven (zit op dit momeent zonder werk en moet hard spaaren voor verhuizen en thailand vakantie) ...
Hoop dat jullie mij goeie adivis kunne geeven,
want ik wil mijn vriendjelief gewoon blijmaaken :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vraag het je vriend? Een bruiloft is heel pereoonlijk
Antoni
10 jaar geleden
Misschien staat er op de uitnodiging een dresscode, een kledingvoorschrift. Het bruidspaar wil dan graag dat de gasten volgens dit voorschrift gekleed komen. Bij bruiloften is dit meestal "tenue de ville". Voor een dame is tenue de ville een mantelpakje of een nette jurk met een rok tot over de knie. Volgens verschillende websites hoort hier altijd een panty bij gedragen te worden. Een hoed is toegestaan, een handtas ook, maar deze is klein en onopvallend. Waar het vooral om gaat, is dat men er netjes en tegelijk feestelijk uitziet. Zorg er natuurlijk altijd voor, dat je er niet mooier uitziet dan de bruid! Zij is altijd het middelpunt van het feest. Je kan meer lezen over kledingvoorschriften op een website als deze: http://www.kleurstijlenkledingadvies.nl/dresscodes.aspx en deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadskledij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Feliciteer het bruidspaar de ouders van bruid en bruidegom evt de broer en zussen . Dat zijn ongeveer de regels . De kleding normaal netjes en niet te uitbundig ( de bruid is het middel punt ) en niet in het wit dat is de kleur Vd bruid . Bekijk de uitnodiging goed of er bepaalde kleding gewenst is en voor welke tijd Vd gelegenheid en waar je voor bent uitgenodigd ( het diner de receptie en of het feest ) maar bij geen kleding voorschrift zoals lang of cocktail hou het netjes rustig altijd goed .
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Vaak staat er in de uitnodiging al wat voor kleding er verwacht word en wat voor cadeau's.

Antwoorden (4)

Maak er niet zo'n punt van! Ga gewoon, geef het bruidspaar een hand (die herken je echt wel) en laat je vriend voor het kado zorgen.

Viel Spass!
10 jaar geleden
Bruiloften zijn niet zo moeilijk, maar het is helemaal niet gek om aan je vriend te vragen wat de bedoeling is. Want niet overal is het precies hetzelfde.
Maar over het algemeen: maar gemeentehuis om te trouwen, daarna begint het feest en als het in Limburg is zal er veel vlaai bij zijn, Je eet gezamenlijk, soms is er een receptie, soms niet. Trek gewoon iets feestelijks aan, leuke jurk, leuke broek en bloes, of vraag je vriend of er speciale kleding verwacht wordt. En natuurlijk ga je met je vriendje mee, zal hij vast leuk vinden, en je schoonzus ken je al dus dat scheelt. Cadeau bespreek je met je vriend, misschien kun je samen iets geven, en als je niet veel geld hebt, hoeft het echt niet zo duur te zijn, Maak je niet druk, het wordt vast gezellig
10 jaar geleden
Je hebt een Nederlands vriendje en je gaat HIER vragen hoe het moet? Daar heb je hem toch voor? Zo anders is het allemaal niet hoor, zo gek doen wij niet. Je gaat gewoon achter hem staan en je kijkt wat de mensen voor jullie doen. Dat is iets wat ik mijn kinderen ook leer als ze eens bij iemand moeten eten. Kijk eerst hoe ze eten en doe dat precies na, zo red je je op elk feest en elke uitnodiging en dan heb jij je vriend nog mee. Wat maak je er een toestand van zeg, het lijkt wel of je iets vreselijks moet doen voor je vriendje!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dus een Limburgse bruiloft, gezien je vriend uit Limburg komt, en broer dus hoogstwaarschijnlijk ook. Ik denk dat er wel verschil is tussen een Hollandse bruiloft en een Limburgse of Brabantse bruiloft. (Ik ken Zuidelijke bruiloften en Hollandse)
En ik denk dat het feit dat het een Limburgse bruiloft is het een stuk makkelijker maakt, Zuiderlingen zijn vaak net iets meer Bourgondisch en iets minder formeel.

Meestal is de bruiloft zelf eerst in het gemeentehuis, daarna de kerk, en daarna de zaal, dan is het diner, voor de familie, kleine groep mensen, en daarna het feest waar alle genodigde gasten zullen komen en de officiële felicitaties, de familie staat meestal op een rij, Je feliciteert ten eerste het bruidspaar, dan de ouders van de bruid en ouders van de bruidegom, en als er nog wat andere mensen in de rij staan, zoals de getuigen of broers en zusters, dan feliciteer je die ook. Er hoeft niet gekust te worden, een hand geven volstaat!

Cadeau maakt niet zo veel uit, je bent een genodigde. Je kan samen met je vriend wat bedenken, of wat geld in een envelop is altijd goed.
Je outfit pas je een beetje aan, op de familie, als je weet dat je vriend en de familie deftig en in een mooi pak gaat, dan kan jij ook een leuk jurkje of een leuk pakje aan doen.
Maar als je weet dat je vriend gewoon in een spijkerbroek met overhemd gaat, dan zou ik me druk maken en ook gewoon voor iets makkelijks kiezen, wel netjes natuurlijk. (er moet natuurlijk wel gedanst worden op zo'n avond, dus denk wel aan makkelijke schoenen!)

Na de felicitaties wordt het alleen maar makkelijker, je gaat ergens zitten of staan, praat met wat mensen, je vriend kan je introduceren bij familieleden of vrienden. En daarna barst het feest los, meestal is er een bandje, vervolgens zijn er vaak nog een groep vrienden of familie die een sketch opvoeren, of een liedje, later op de avond wordt er weer gegeten, vaak is dit een lopend buffet, waar iedereen zelf kan nemen wat hij/zij wil. Over het algemeen zijn bruiloften altijd de leukste feesten.