Voor het nieuwe jaar wordt vaak een geluksklavertje vier cadeau gegeven. Maar waarom zit er dan vaak een schoorsteenvegertje bij?

En vaak zit er ook nog een paddestoelte bij!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het zijn allemaal symbolen die te maken hebben met geluk (zie nog meer in de bron):

Schoorsteenveger - Verenigd Koninkrijk
Een schoorsteenveger is een teken van geluk en voorspoed.
De legende over de schoorsteenveger luidt als volgt: op een mooie
dag ging Koning George met zijn paard uit rijden. Plotseling sprong
een hond tussen de Koninklijke stoet en beet richting het paard van
Koning George. Het paard steigerde en tot afschuw van het publiek
werd de koning bijna van zijn paard gegooid!. Op dat moment stapte een
bijzondere figuur, gekleed in lompen op het gebeuren af, kalmeerde het paard
zo had de schoorsteenveger de koning gered!

Toegevoegd na 4 minuten:
De vliegenzwam (de paddenstoel die je bedoelt) verschijnt op Kerstkaarten en Nieuw Jaarkaarten over de hele wereld als symbool van geluk. Ook als Kerstversiering wat ontleend is aan hun relatie met kerstbomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook het enige antwoord....