Hemelvaartsdag valt op de 40e dag na pasen, maar als ik tel vanaf 1e paasdag is het 39 dagen. Vanaf wanneer tel de 40 dagen dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je moet Pasen zelf ook meetellen, dus niet tellen 'vanaf' 1e paasdag. De liturgische viering van Pasen begint -net zoals bij de andere hoogfeesten- aan de vooravond ervan.
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Klopt, wij tellen tegenwoordig anders. Zie je ook bij de opstanding van Jezus op de derde dag. Wij zouden zeggen dat het op de tweede dag was na zijn overlijden.

Andere antwoorden (2)

Het is een andere manier van tellen, waarbij Eerste Paasdag dag 1 is en Hemelvaartsdag - dus - dag 40. Inclusief tellen, heet dat. Daarom zeggen de Fransen ook "quinze jours" (15 dagen) als ze twee weken bedoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf aswoensdag is het ook 40 dagen tot Pasen. Dan moet je de woensdag ook meetellen. Dat geldt ook tussen Pasen en Hemelvaart.