Vuurwerk afsteekplaatsen met begeleiding/toezicht.

Een plaats in een wijk waar veel ruimte is en weinig schade aangebracht kan worden om vuurwerk af te steken?
Als iedere gemeente zich hier nu eens overboog,zou er veel minder ongelukken gebeuren en minder rommel achterblijven.
Nu al zijn er wijkjes in dorpen waar het niet mag- b.v bij bejaardenhuizen.
Waarom kan er dan niet een centraal punt komen waar men naar hartelust kan knallen op oudejaarsavond onder toezicht van vrijwilligers of zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je mensen dwing om in een vaak redelijk beschonken toestand met een vracht vuurwerk in grote(re) groepen bij elkaar te komen vraag je om vechtpartijen. En wat veiligheid met afsteken betreft win je er helemaal niks mee. Je creëert hooguit agressie wanneer je mensen op verkeerd afsteken aanspreekt.
Hooguit heeft het meerwaarde voor het opruimen maar in veel gemeenten zijn de reinigingsdiensten de hele nacht en al actief. Op 2 januari vind je in de meeste plaatsen geen vuurwerk meer. Vaak al op 1 januari niet meer.

Het gros van de schade met de jaarwisseling komt sowieso al van juist die mensen die je NIET bij zo'n collectief afsteek feest wil hebben. Die vandalen en idioten die het leuk vinden om rotjes bij mensen in de nek te gooien en brievenbussen in de fik steken zullen zich niet door een vrijwilliger laten tegenhouden. Zelfs de ME heeft er moeite mee om ze in bedwang te houden in grotere groepen. Wil je daar echt gezinnen met kinderen tussen zetten?

Daarbij zal je juist krijgen dat die gezinnen die eigenlijk alleen maar een paar fonteinen hebben uit de buurt van die plaatsen zullen blijven en je alleen maar een plein vol tuig over houd. Juist door mensen verplicht bij elkaar te zetten krijg je problemen. En je creëert ook een situatie waarin mensen weten dat huizen leeg zijn. Als je thuis bent en er knalt een rotje (of meerdere) door de brievenbus heb je de schade zo onder controle maar wanneer je niet thuis bent is de kans dat je een potentiële brand niet op vangt meteen een stuk groter. Het is ook een uitnodiging voor andere vormen van vandalisme en inbraak.

Het overgrote deel van de schade door vuurwerk met de jaarwisseling (zowel materieel als persoonlijk) komt niet door ongelukken maar door bewust misbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan wordt het levensgevaarlijk omdat er dan een massa mensen op die plek staat met allemaal vuurwerk, en zonder obstakels om eventueel dekking te zoeken, dat lijkt me geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder jaar is toch ook vuurwerk op Scheveningen?
Daar komen massa's mensen opaf,nog nooit wat gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kijk je daar naar georganiseerd vuurwerk (een vuurwerk festival) inplaats van dat iedereen als een kip zonder kop aan het afsteken is...
Weet niet wat veiliger is.. Met z'n alle op één plaats of over een groot gedeelte verspreidt.

Al denk ik niet dat je het tegen gaat. In Nederland is het zó ingeburgerd. Ik ga echt niet naar 'n speciale plek ik blijf het lkkr voor de deur doen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'jeugd' loopt nu al door de hele stad af te steken ook op de dagen dat het nog niet mag. Als daar nu al geen controle op is, hoe gaan ze dat dan daarmee doen???

Ik zie het overigens neit zo zitten, ik vind het wel gezellig als ik met oud en nieuw mijn deur uit loop en al de buren vuurwerk af zie steken, moet er niet aan denken eerst een eind te moeten lopen/fietsen om bij een plek te komen waar iedereen aan het afsteken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goed idee! Ik denk dat het ook goed uitvoerbaar is, hoewel er in een stad meerdere punten moeten komen, omdat er anders wel gevaar ontstaat door teveel mensen op één plek en omdat niet iedereen naar het centrum af wil of kan reizen. In een algeheel vuurwerkverbod zien veel mensen niets, omdat ze zelf willen knallen. Dit bezwaar is met dit idee meteen weg. Mensen mogen knallen, maar dan wel centraal en het scheelt een heleboel opruimwerk achteraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn wij hollanders niet het vuurwerkgekste land ter wereld vraag ik me af,aangezien wat er elk jaar aan uitgegeven wordt.
en een avond alles voor je eigen deur afsteken dat moet toch kunnen,als iedereen zich een beetje aan de regels houdt.
die laatste dag van het oude jaar houdt de politie dat toch niet tegen,want het gaat er hier nu s,avonds al aardig op af en toe,en dat hebben ze nog niet eens in de hand.
een dag per jaar mag je zelf oorlogje spelen en bommen en pijlen afsteken in je eigen straat,dat geeft heel veel mensen nog een kick ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me een stuk gevaarlijk als een heleboel mensen op een kleine ruimte vuurwerk gaan afsteken, het lijkt me heel onoverzichtelijk.
Daarnaast zie ik ook verder geen reden om het anders te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is niet wáár vuurwerk af te steken, maar wanneer. Men laat zich echt niet als kuddedieren naar een centrale plek drijven op oudejaarsavond. Het afsteken begint elk jaar vroeger. Dan zie je jonge kinderen met rugzakken vol vuurwerk door de wijken trekken. Als ouders daar geen grip op hebben, kun je een blik vrijwilligers opentrekken, maar dat helpt geen bom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de milieu en gezondheid argumenten van het raadslid, maar ik denk dat er gewoon momenten moeten blijven waarop men met z’n allen lekker ‘dom’ kan doen. Anders wordt ‘t leven ook maar een aaneenschakeling van correctheid, waar uiteindelijk niemand vrolijker van wordt...