Waarom zijn de kleuren rood, geel en groen kleuren van het carnaval?

Ik vraag me het eigenlijk al veel langer af, waarom het juist de kleuren rood, geel en groen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.7K
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord dat er bepaalde kleuren horen bij het carnaval, hoewel ik het toch vaak heb gevierd. Hoe heb jij gehoord of gemerkt dat deze kleuren bij carnaval horen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik dit voor het eerst 32 jaar terug heb gehoord... Ik weet natuurlijk niet waar jij carnaval vier. Maar ik hoor het ieder jaar wel een paar keer voorbij komen...

Het beste antwoord

Men kan zich terecht de vraag stellen welke kleuren, en waarom, het meest gangbaar zijn in het bonte schouwspel van ons toch wel erg kleurrijk carnaval.

Om het een en ander hieromtrent te weet te komen hebben we ons oor te luisteren gelegd bij carnavaloog en vriend Theo Fransen uit Venlo.

Naar zijn zeggen moeten we eerst een aantal eeuwen terug gaan, meer bepaald tot bij de nar in het kasteel. Het gekkengezelschap van Kleve (1381 - Duitsland) droeg de kleuren geel/rood, terwijl in Frankrijk de narren bij voorkeur groen/rood droegen. Zelfs voor 1450 droeg een gezelschap uit het Franse Dyon de kleuren rood, geel en groen. Kleuren hadden vroeger veel meer betekenis dan vandaag, en waren erg belangrijk als communicatiemiddel. Laten we immers niet uit het oog verliezen dat in die tijd de meeste mensen niet konden lezen en schrijven. Dus ging men andere symbolen dan letters gebruiken, namelijk kleuren. De kleurensymboliek van de nar was dus voor de meeste mensen meteen duidelijk.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rood geen en groen zijn rasta-kleuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het antwoord niet weet is dit geen plicht om te antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die min die moet wel... dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef je een +1 want rood geel groen zijn inderdaad rastafari kleuren. De vlag van Ethiopie, het beloofde land van de rasta's. het was wel geen antwoord op de vraag, maar je hebt geen ongelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat heeft Ethiopië met carnaval te maken?