Is Halloween een officiële feestag in Nederland?

Gezien de vragen hier, zie ik dat het gevierd wordt. Maar het is toch een Amerikaans feest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als er aan verdiend kan worden, maakt onze middenstand er wel één van, net zo als met moeder en vaderdag. Maar officieel? Nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, allemaal commerciële verzieking, net zoals Valentijnsdag: In de Verenigde Staten is men, uit commercieel oogpunt, begonnen met het verleggen van de nadruk van anonieme liefde naar liefde. Valentijnsdag is in België en Nederland in korte tijd, sinds midden jaren 90, een groot commercieel succes geworden: cadeauwinkels, boekwinkels en bloemenwinkels profiteren hiervan. Ook de Nederlandse posterijen deden hieraan mee door een valentijnspostzegel uit te geven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Valentijnsdag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Het is geen officiële feestdag. Maar zoals zoveel dingen is het gebruik om het toch te vieren uit de VS over komen waaien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Halloween is eigenlijk een Keltisch feest, de avond voor Allerheiligen. En werd door Schotten en Ieren naar Amerika gebracht.
Nee, halloween is geen Nederlandse feestdag. Wij gebruiken sinte maarten om kindertandjes te laten rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halloween is het verbasterd Katholiek feest van allerheiligen.

In het verleden hebben we op die dag ook vrij gehad, in de meeste omringende landen is men nog steeds vrij en wordt allerheligen gevierd.

Dus nee wij vieren nationaal geen halloween, in de Katholieke kringen wordt nog wel allerheiligen gevierd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuus

Ik bedoel in de plaats van allerheiligen het feest van allerzielen, de dag waarop de Katholieken het heen gaan van de naasten gedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, wel in amerika
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, net zo min als Valentijnsdag.
Het is een feest dat vooral gevierd word in Ierland, Groot Brittannie, Canada en Amerika.
Hier wordt het niet overal gevierd, hoewel het steeds meer in opkomst is.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Engelse, Ierse en Schotse migranten brachten in de 19de eeuw Halloween naar Amerika. Daar werd Halloween met kinderlijk enthousiasme onthaald en uitgebreid tot een kinderfeest. Kindjes, als spoken verkleed, gingen met uitgesneden pompoenen als
lantaarns langs de huizen om een traktatie of ze dreigden met een "trick or treat", een grap. In de jaren '80 begonnen ook de "volwassen" Amerikanen mee te doen.

http://www.halloweencreatief.be/ontstaan/index.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is geen feestdag, maar wordt wel op kleine schaal gevierd. Wij hebben wat ook geen echte feestdag is Sint Maarten op 11 november