Het is Nationale Feestdag.

Toegevoegd na 1 minuut:
De nationale feestdag is vastgesteld op 21 juli door een wet van 27 mei 1890. Het was op 21 juli 1831 dat Leopold I, de eerste Koning der Belgen, de grondwettelijke eed aflegde. Hij zwoer trouw aan de Belgische Grondwet, die door het Nationaal Congres werd uitgewerkt en op 7 februari 1831 werd erkend, alsook aan de Belgische wetten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool dat ze hun nationale feestdag gewoon de Nationale Feestdag noemen. :)
Nationale feestdag!

Op 21 juli 1831 legde Leopold I, de eerste Koning der Belgen, de eed af op de Belgische grondwet. Deze dag geldt sedertdien als nationale feestdag.

Op deze dag wordt de onafhankelijkheid van de staat gevierd. Er vinden in veel steden in België optochten en defilés plaats. Het grootste evenement op die dag is de militaire parade in het Parc de Bruxelles, dat wordt afgesloten met een enorm vuurwerk. Van ’s morgens tot ’s avonds is de hoofdstad het schouwtoneel van allerhande festiviteiten. Wie wil, kan zelfs op woensdagavond 20 juli al beginnen feesten.
Op diverse andere locaties zijn er ook vuurwerken te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nationale feestdag van België wordt gevierd op 21 juli. Het is de dag waarop de eerste koning der Belgen, Leopold van Saksen-Coburg-Gotha, de grondwettelijke eed aflegde als koning.
Op deze dag zijn ook de winkels, banken, postkantoren etc. gesloten.

Na de Belgische Revolutie in 1830, die leidde tot de Belgische onafhankelijkheid, werd door het Nationaal Congres besloten van België een koninkrijk te maken. Datzelfde congres riep Leopold van Saksken-Coburg-Gotha op 4 juni 1831 uit tot eerste Koning der Belgen.
De koning kwam per boot van Engeland en kwam aan in Calais waarna hij per koets naar De Panne werd gebracht.
Hij trok verder door het land en op 21 juli 1831 legde hij op het Koningsplein te Brussel de grondwettelijke eed af als eerste koning de Belgen. Sindsdien wordt deze datum gevierd als de Belgische nationale feestdag.
[bewerken]