Waar komt de datum van vaderdag en moederdag vandaan?En waarom komt dat dan niet na elkaar ofzo?

OF op dezelfde dag... er zit namelijk behoorlijk wat tijd tussen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het heeft een beetje met de ontstaansgeschiedenis te maken. Moederdag bestaat al veel langer, tenminste in Nederland. Vaderdag wordt pas algemeen gevierd sinds de jaren '70, en moederdag al sinds de jaren '20.

En de commercie zou niet graag willen, dat die "feesten" op één dag vallen, want als Valentijn, Sinterklaas, Kerst, moederdag, vaderdag, dierendag, secretaressedag, en ga zo nog maar even door, flink gespreid zijn, wordt er meer verkocht aan kadootjes. En misschien is er over 20 jaar ook wel een kinderdag, opadag, buurvrouwdag of tantedag. Hoe meer van die dagen, hoe harder de kassa rinkelt.

Hieronder 2 links over moeder- en vaderdag.
Daar valt veel meer interessants te lezen.
Of het ook allemaal precies klopt, weet ik niet.
Het blijft internet ;-)

http://www.makemyday.org/vaderdag/weetjes/geschiedenis/
http://www.makemyday.org/moederdag/moederdag_weetjes/geschiedenis_moederdag/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waar de datum vandaan komt, is simpel: Moederdag is op de tweede zondag in mei en Vaderdag is op de derde zondag van juni. Het heeft dus geen vaste datum, omdat het altijd op een standaard bepaalde zondag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, oké. maar wáárom is dat zo?
Kerst is iets met jezus ofzo (ben niet goed in zulke dingen xD). Maar er moet toch een reden zijn dat dat gestart is? En waarom is het dan niet achter elkaar?
Het is natuurlijk niet speciaal een dag voor vader of moeder als je het tegelijk zou vieren. Nu hebben ze een echte dag helemaal voor zichzelf. Het is natuurlijk ook handig dat de 1 de ander ontbijt op bed kan komen brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vroeger was er ergens in weetikveelwaar een gezin waar de kinderen precies 6 maanden na moeders/vaders verjaardag die vader/moeder kadoos gaven
sommige mensen gingen dat na doen en zo ging dat door
het maffe van dat gezin was dat ze niet deden aan 1 januari byv. maar de 'eerste maandag van januari'.
toen dit gebruik groter werd hebben ze het veranderd van 'zoveelste maandag/donderdag in een maand' naar een zondag, omdat dan meer mensen vrij zijn
en taadaa zo kwam de vader/moederdag in Nederland