Wat kan je doen met oliebollen die je over hebt?

Na oud & nieuw hebben we weer eens wat oliebollen over. Kan je die op een creatieve manier nog hergebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K
Ivana
13 jaar geleden
Doe zoals de flatbewoners hier in de buurt: mik ze over de rand van het balkon, zogenaamd als vogelvoer. De ratten en muizen zie je zich overal tegoed doen aan deze heerlijkheden. Vanmorgen vroeg, toen er nog geen mens op straat was en ik mijn hond uitliet, liep er een dikke rat over de balustrade bij de flat. Ik heb maar weer eens diep gezucht. Vogeltjes kunnen dat echt niet aan. De hond moet aangelijnd blijven omdat hij anders doodziek wordt. Als iedereen eens matigheid ging betrachten, zou er om de laatste oliebol gevochten worden. Koop eens wat minder, dan hoeft er ook niets weggegooid te worden en zou de wereld niet zo'n mestvaalt zijn. Onder het mom van vogelvoer gaan hele "bakkerijen" de ruimte in. Om die reden heb ik een hekel aan de wintertijd! Ik ben blij dat ik hier eens mijn hart kan luchten. Kom maar op met die minnen.

Het beste antwoord

Wat doen jullie met overgebleven oliebollen?
Ik zat aan iets aan broodpudding te denken, maar vervolgens kwam ik dit (lijkt me onsmakelijke) recept tegen:

Dagelijkse kost
• 1 January 2007 - Oliebollensoep
Posted in Soep

Heb je nog wel zin in iets te eten na al die dagen van overvloed? Eerlijk gezegd heb ik vandaag niet bijzonder veel inspiratie en daarom heb ik het receptenboek van Pierre Wind er maar eens bijgepakt. Deze drukke meneer bedenkt steeds de mafste recepten en ook de overgebleven oliebollen kan hij recyclen. Dus ik hoop dat jullie, net als ik, nog een schaal met wat oliebolrestanten hebben staan. Dan kun je ook oliebollensoep maken

* 3 oliebollen
* 7,5 dl bouillon
* sap van 5 sinaasappels
* sap van 2 limoenen
* 1 dl room
* 4 el in cognac gewelde rozijnen

Week de oliebollen in bouillon tot de korstjes zacht zijn. Pureer het met een staafmixer en breng het aan de kook. Laat de soep al roerend een half uurtje doorkoken. Goed over de bodem roeren want deze soep kan snel aanbranden. Roer het vruchtensap erdoor en voeg de room toe. Breng op smaak met peper en zout. Als de soep een beetje te zuur is voeg je wat honing toe. Is hij iets te zoet dan voeg je nog wat limoensap toe.

Roer vlak voor het serveren de goed uitgelekte rozijnen door de soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je kan ze opeten! Maar dat lijkt me geen goede oplossing..

Je zou ze voor de vogels kunnen neerleggen/ophangen net als die vetbollen voor vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het wel weten, en er een stel vogels een vol buikje mee bezorgen.
met dit weer kunnen ze wel wat gebruiken.
13 jaar geleden
Misschien kun je er andere mensen mee blij doen. of zwervers. Mij kun je er in ieder geval mee blij maken :D.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook zijn er natuurlijk vogeltjes of andere diertjes die er wel belang bij hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als versiering is het niet handig, en je kan ze zelf ook niet gebruiken als ingrediënt voor een ander recept.
De enige oplossing: Leg ze in de koelkast en eet ze een andere keer op.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 27 seconden:
Of natuurlijk voor de vogeltjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan proberen ze te verwerken in een soort 'laagjespudding'. B.v. met vanillevla en slagroom. De oliebol dan overgieten met rum of cognac of, als kinderen mee-eten, met sinaasappelsap. Je trekt de oliebol in stukjes, overgiet hem met vocht en laat dat even intrekken. Dan verdelen over dessert schaaltjes of -glaasjes. Er vanillevla of rumrozijnenijs of iets wat je lekker vindt over doen. Aftoppen met geslagen slagroom. Niet goed voor de lijn, maar wel erg lekker.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoelde wel iets smakelijkers dan het onderstaande recept! :->
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ze ook in de vriezer mikken. De winter duurt nog voort, en onze gevederde vrienden zullen je er dankbaar voor zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er wentelteefjes van maken. In plakjes snijden, ze even weken in een mengsel van melk/ei/wat citroenschil, kaneel, suiker, en dan om en om bakken. Lekker bij warme chocolademelk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gooi ze ook altijd in de vriezer.... Zo kan je ze nog lange tijd gebruiken. Ik was vorig jaar rond April teleurgesteld toen ze echt 'op' waren....
13 jaar geleden
Invriezen en af en toe eentje opsmikkelen.

Doe ik ook. Even een minuutje in de magnetron en daarna poedersuiker erover. Of even in de oven.
13 jaar geleden
Opeten? Koud zijn ze ook lekker of even in de oven! Of vries ze in voor pasen! Heb ik ook gedaan ! best lekker hoor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wegflikkeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welja we leven toch al in een weggooimaatschappij, en Amerikanen zijn ons grote voorbeeld (NOT)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet echt creatief
je kunt ze gebruiken als vetbollen voor de vogels, ze invriezen, weggeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels schijnen geen oliebollen te mogen, dus invriezen die hap!