Is sinterklaas nou een kinderfeest of een familiefeest? Wie krijgt wel of geen cadeautjes?

Op internet (wiki) staat dat het een kinderfeest is,maar in heel Nederland word het doorgaans als familiefeest gezien.
Hele families komen bij elkaar om samen sinterklaas te vieren.
Onder volwassenen worden loodjes getrokken en uiteraard worden er veel cadeautjes gekocht voor de kinderen.

Mij werd als kind verteld dat als je lief en zoet bent je cadeautjes van sinterklaas krijgt.

Nu vieren wij straks ook weer sinterklaas,maar nu wil mijn zus alleen sinterklaas vieren alleen voor haar zoontje.
Dus zonder cadeaus voor ons volwassenen.

Is dit niet verwarrend voor een kind?

Die word verteld (net als mij is verteld vroeger) dat als je lief bent je iets krijgt van sinterklaas.

Is het niet ''beter'' om ook iets voor de volwassenen te kopen?
Om ook echt in de sfeer van sinterklaas te blijven?

Straks denkt het kind van ''ik ben lief,want ik krijg allemaal cadeaus van sinterklaas,maar papa,mama,oma,oom en tante krijgen niets,die zouden vast niet lief zijn geweest''

Denk ik nou krom,of zou een kind daar niets van aantrekken?

Hoe denken jullie hierover?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik persoonlijk vind het een familiefeest. Het is veel leuker en gezelliger als iedereen cadeautjes voor elkaar koopt. Als er aan het kind is uitgelegd dat als je lief bent, dat je dan cadeautjes krijgt en jullie vieren het alleen voor de kinderen (alleen kinderen krijgen cadeautjes) lijkt het me wel dat die kinderen dan denken dat jullie het hele jaar stout zijn geweest.....hoe leg je zo'n kind uit dat dat niet zo is.....
Nee hoor jij denkt helemaal niet krom....misschien wil jou zus alleen cadeautjes voor de kinderen kopen, omdat het anders te duur word.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje!

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat het een kinderfeest is, want ik krijg zelf al jarenlang geen cadeautjes meer. Of zou dat aan mij liggen?
13 jaar geleden
In ons gezin krijgt iedereen kado's, opa, oma, papa, mama, kinderen en kleinkinderen.
Het is bij ons een echt feest voor iedereen van het gezin.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat het dolle pret geeft is onvoorstelbaar in elkaar geknutselde surprises en ellenlange gedichten.
Maar dan zijn de kleintjes al naar bed hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fantasie Sinterklaas is een echt kinderfeest Maar pakjes avond is een familiegebeuren.

Het zoontje van je zus zal niet al te diep nadenken over de implicaties van wel of geen cadeautjes voor de ouders. Maar ik zou het wel met cadeautjes voor de ouders doen, al was het maar omdat het leuk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het heel afhankelijk is van hoe je het inpakt of het kind er wel of niet er iets van aantrekt. Wanneer je vertelt dat Sinterklaas cadeautjes geeft aan kinderen die lief zijn dek je het daar al mee in. Daarnaast maakt het ook nog uit hoe oud de kinderen zijn, jonge kinderen zullen het zich minder waarschijnlijk aantrekken. Kinderen die op het randje zitten van wel/niet meer in Sinterklaas geloven kunnen er echter sneller hun vraagtekens bij zetten.

Wil je zus geen cadeautjes kopen voor de volwassenen in verband met de kosten? In dat geval kun je misschien overleggen of je niet voor een klein budget cadeautjes voor elkaar kan kopen. Zelf geef ik hier de voorkeur aan; de meeste cadeautjes voor de kids en dan wat leuke kleinigheidjes (met een grappig gedicht erbij) voor de volwassenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een familiefeest is.

Oké, de traditie 'schoentje zetten' doet opa of oma niet, dat doen de kinderen.
Maar denk aan surprise, vaak doet dan de hele familie mee. Soms moeten ze kinderen een surprise maken, heb ook vaker gehoord dat sommige gezinnen gewoon de kinderen een cadeautje geven zonder dat zij ook iets hoeven te maken.

Dus meestal geven bv. Vader & Moeder een cadeautje aan; het kind/de kinderen, hun vader & moeder, broers en zussen.
Dat vind ik dan wel echt een reden om het een familiefeest te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kinderfeest en een familiefeest tegelijk. Iedereen krijgt cadeautjes groot en klein, zelfs aan de dieren wordt nog gedacht een kluif voor de hond en wat speeltjes voor de kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, gelukkig worden de dieren niet vergeten! +
De figuur Sinterklaas is voor de kinderen.
De traditie van Sinterklaas is voor en van iedereen.
Het genieten van het feest van Sinterklaas is ook voor iedereen.
Dus ik vind dat het een familiefeest is, waarbij de kinderen extra aandacht verdienen en in het middelpunt van het feest mogen staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan hoe je het het kind vertelt. Als je het kind vertelt dat Sinterklaas alleen cadeautjes aan kinderen geeft ('als ze zoet zijn geweest' er eventueel bij), dan weet het kind waarom de volwassenen niks krijgen.

Je zus zal niet zo'n zin hebben in het gedoe van cadeautjes kopen, gedichtjes maken enz. ... misschien wil zij gewoon een gezellige avond met de familie terwijl iedereen geniet van het kind die straalt vanwege de cadeautjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind dat ietje ouder is, maar nog wel 'gelooft', merkt het zeker op als mamma/pappa en opa/oma niets krijgen. Mijn dochter heeft een scherp oog voor dat soort dingen. Vooral omdat ze een groot rechtvaardigheidsgevoel heeft (waarom heeft opa maar 1 kadootje?). Maar je moet elkaar niets opdringen. Als jullie er niet uitkomen moet je het maar niet samen vieren. Ze zien niet welke waarde kadootjes hebben. Je kunt het dus ook met hele kleine kadootjes doen. Of praktische: zo krijg ik ieder jaar op 5/12 een familiekalender voor het nieuwe jaar ... (wilde ik toch al kopen!).