Is het tonen van een filmposter die beslist niet geschikt is voor kinderen onder de pakweg 10 jaar gewoon toegestaan ?

Binnenkort komt de horrorfilm 'Sint' (leeftijdsindicatie : 16+) in de bioscoop, en voor de reclame zal onderstaande poster onder andere in abri's en langs de weg worden opgehangen.
Nu ben ik zelf al uit de kleine kinderen en ik houd wel van een lekkere griezelfilm, maar ik kan me voorstellen dat kleine spruitjes die nog heilig in Sint geloven, niet echt in de feeststemming komen van een dergelijke poster. Ik ken zelfs volwassenen die het maar matig zullen kunnen verteren.

Mag dit nu eigenlijk zomaar, of moet een dergelijke reclame-uiting voldoen aan het criterium 'geschikt voor alle leeftijden' ? Je mag toch ook geen posters ophangen met expliciete sex-scenes als die in een film zitten ?

Zijn de mazen in de wet groot genoeg voor een dergelijke demonstratie van gebrek aan fatsoen, beschaving en inlevingsvermogen ?

Toegevoegd na 1 minuut:
(Eventueel protest tegen deze reclame-uiting kun je sturen aan Info@Nicam.cc en/of info@reclamecode.nl )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo. Mijn eerste gedachte toen ik je vraag in de lijst zag staan, was: 'oh, gaan ze dan een andere poster gebruiken?' Deze had ik al eerder gezien, en bij je vraag stelde ik me iets voor van een poster met de hoofdpersoon in gruwelijke en bloederige actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS Mooi baileyisme trouwens, deze vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist deze 'duistere' poster is voor kinderen (en dan refereer ik met name aan vier- tot zevenjarige, die een erg levendige fantasie hebben) doodeng. Bloederige scenes zijn vaak zo 'over the top' dat die juist minder indruk maken.

Antwoorden (4)

Ik denk dat hier 2 zaken doorelkaar lopen.
De film en de poster. Die film is 16+ en dat zal zeker niet voor niets zijn. Dus niet met je kinderen naar die film.

Alle respect als jij schokkende zaken ziet in de poster, maar ik zie die niet zo. De poster refereert aan de film, maar lijkt mij niet schokkend voor kinderen. In theorie zal een op zich onschuldige poster, van een gruwelijke film vol "expliciete sex-scenes" ook geen probleem zijn.

Wat wel en niet op abri's mag hangen, daar zal iedereen weer anders over denken. De Christen-Unie maakte destijds bezwaar tegen een poster van een schaars geklede dame in een reclame-uiting voor lingerie, en er zullen ook ouders zijn, die forse bezwaren hebben tegen levensgrote reclame-uitingen van McDonald's met verleidelijke en overdadige BigMac's.

Of iets een gebrek aan "fatsoen, beschaving en inlevingsvermogen" is, zoals je schrijft, ligt dus voor iedereen weer anders. Goed dat we een reclame-code commissie hebben. In tegenstelling tot waar jij toe oproept, namelijk een protest-mail aan info@reclamcode.nl, is het m.i. veel zinvoller om, indien je van mening bent dat een reclame-uiting niet wenselijk is, gewoon een klacht in te dienen bij de reclamecode-commissie. (een klacht is iets anders dan een protest)

Mijn ervaring is dat de RCC alle klachten serieus behandelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lig ook niet wakker van die poster, uiteraard, maar ik kan me nog wel herinneren dat mijn kinderen die leeftijd hadden, en dat is toch wel even een ander verhaal.
Blote mensen (waar ik persoonlijk trouwens geen enkel probleem in zie, behalve dat ze meestal niet echt zijn) en enorme Bic Macs geeft ouders gewoon iets uit te leggen over reclame enzo.
Dat kan met deze versie van Sinterklaas natuurlijk ook, maar als je een al bang aangelegd kind hebt dat het sowieso al in zijn broek doet voor de sint, wordt het wel een heel ander verhaal.
De vraag is natuurlijk óf die poster 'beslist niet geschikt is voor kinderen onder de pakweg 10 jaar'. Dat betwijfel ik nogal.

Kinderen zijn niet zo kwetsbaar als vaak wordt gedacht. En voor Nederland is dit misschien nieuw, het genre van horror rondom ultieme kindervriend met een kwaadaardige twist bestaat al veel langer, met bijbehorende filmposters.

You Better Watch Out, Psycho Santa, Satan Claus, Santa Claws, Santa's Slay en natuurlijk de hele Silent Night Deadly Night serie films, het is een genre op zichzelf. Toch heb ik nooit gehoord over vreselijk getraumatiseerde Amerikaanse kindjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het belachelijk dat er zo'n ophef over deze film word gemaakt
want ik heb in mijn leven al genoeg "enge" kinderfilmposters gezien zoals the nightmare before christmas, Finding Nemo , the spiderwick cronicles etc
De vraag is natuurlijk wie bepaalt wat eng is
je hebt natuurlijk kijkwijzer die zegt dat een "enge" film niet geschikt is voor kleine kindjes
maar toch zijn er genoeg "kleine" kinderen die naar een "enge" film zoals batman,lord of the rings,harry potter en ga zo nog maar even door willen kijken
en in bepaalde kinderprogramma's op Nickelodeon,Zappelin en Disney XD zitten ook bepaalde "enge"" aspecten daar ligt toch ook niemand van wakker
een voorbeeld:
een paar jaar geleden kwam er een halloween uitzending van sesamstraat waarin Gerda (havertong) veranderde in een boze heks
of neem de sprookjes van de Gebroeders Grimm die worden toch ook aan "kleine" kinderen voorgelezen
Dus ik snap niet waar mensen zich druk om maken
In de film Alles is liefde (door veel kinderen gekeken)
is te zien dat "de sint" (de man die de sint speelt) sterft en vervolgens neemt een andere man het over en hij zegt notabene goedheiligman me hol
en dat brengt ook niets te weeg bij kinderen
Ik vindt dat wij nederlanders eens beter moeten gaan nadenken voordat we weer een rel ontketenen over zoiets kleins
mensen zijn gewoon te bang dat die film kinderen zal choqueren
omdat op de poster niet de sint staat die ze kennen en men is bang dat kinderen hun geloof in de sint verliezen
er zijn vele engere dingen op de wereld
zoals bv bij het jeugdjournaal waar ook gewoon gepraat wordt over Al qaida en over de doden die dagelijks in verschillende landen vallen door orkanen,aanslagen,verkeersongevallen,tyfonen,tsunami's
en ga zo nog maar even door
daar kijken kinderen toch ook gewoon naar
Van mij mag die poster van de "horror" sint gewoon opgehangen worden en als mensen hem niet willen zien dan kijken ze maar even de andere kant op

Toegevoegd na 4 minuten:
voor ouders die de film voor hun kroost te eng vinden
is er op internet ook nog een making of te vinden
waarin je duidelijk ziet dat het gespeelt is
je ziet ook dat dat paard helemaal niet eng is en dat het zich gewoon laat aaien door z'n verzorger en ook de acteur die de horror sint speelt zie je in beeld als een doodnormale man
Dus stel je kind zou gechoqueerd raken
surf dan even op het internet naar youtube en voila
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mooie is dat echt kleine kinderen gemakkelijk dingen geloven. Zoals ook het bestaan van de echte Sint. Klein kunstje dus voor de ouders om te zeggen dat de figuur op de poster een gewone meneer is die in een rare film speelt en niets met de goede oide kindervriend van doen heeft. Het probleem met deze poster lijkt mij eerder dat grotere broers (en zusters, maar vooral broers waarschijnlijk) van de kleine dreumissen, die al van hun sintgeloof gevallen zijn, "stoer" gaan doen en DAT zal dan de kleine zieltjes wellicht aantasten. Ouders weest derhalve op uw hoede voor uw iets oudere kinderen, waarbij dan ook weer gezegd moet worden: Je kunt je kinderen niet voor ALLES beschermen.......
Mag die poster? Ja natuurlijk, niet zo mekkeren!!