Is Santa Claus gebaseerd op Sinterklaas?

Het ontstaan van onze Sinterklaas gaat ver terug in de geschiedenis. Santa Claus is daarentegen door Coca-Cola in het leven geroepen en had voor zover ik weet, voornamelijk een commerciële functie. Geen geschiedenis, niks. Omdat de namen zo erg met elkaar overeenkomen, vroeg ik mij af of Santa Claus misschien gebaseerd is op onze Sinterklaas. De Kerstman heeft immers ook een baard, is op leeftijd en brengt cadeautjes rond. Ook hun vervoer lijkt op elkaar. Beiden rijden over de daken.

3 jaar geleden
3K
LeonardN
3 jaar geleden
Coca Cola heeft de kerstman(Santa Claus) zijn uiteindelijke uiterlijk gegeven.
Santa Claus is weldegelijk een verbastering van Sinterklaas welke zelf weer een verbastering is van Sint Nicolaas, welke weer gebaseerd is op https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra .

Antwoorden (4)

Santa Claus is gebaseerd op de kerstman en gaat met de slee door de lucht. Sinterklaas gaat met zijn paard het dak op om cadeautjes in de schoorsteen te gooien.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Wat is nou het antwoord op de vraag?
Vermoedelijk is de Amerikaanse Santa Claus een mengeling van de Britse Father Christmas en de Nederlandse Sinterklaas, hoewel ook gebruiken van Duitse emigranten, zoals Knecht Ruprecht en Pelzmärtel, en het Duitse gebruik om cadeaus tijdens de kerst te geven, van invloed kunnen zijn geweest.[] De naam Santa Claus is een verbastering van de Nederlandse naam Sinterklaas.
3 jaar geleden
Dat de naam Santa Claus is gebaseerd op Sinterklaas is waar.
Dat Santa Claus door Coca Cola in het leven is geroepen, is een misverstand. Santa Claus dateert uit de 19de eeuw. In 1931 heeft Coca Cola Santa Claus "geadopteerd".
Een plausibele verklaring is dat de oorsprong van zowel Santa Claus als Sinterklaas teruggaat naar de Noorse mythologie. Oppergod Wodan (Odin) die op een achtpotig paard, Sleipnir, door de lucht kon draven.
Daarom wandelt Sinterklaas met zijn schimmel over de daken en maakt Santa Claus luchtreizen met een door rendieren voortgetrokken arrenslee.
Sinterklaas werd door Nederlandse kolonisten in de eerste helft van de 19de eeuw in Amerika "veranderd" in Santa Claus - met 5 december als feestavond. Later werd dat oudejaarsavond en nog later kerstavond - zodat Santa Claus de Kerstman werd.
Sinds 1881 bestaat in Amerika Santa Claus als moderne Kerstman. Santa Claus werd in dat jaar door Thomas Nast getekend als Merry Old Santa Claus - een tekening die verscheen in Harper's Weekly. In 1931 werd Santa Claus "geadopteerd"/"overgenomen" door Coca Cola. De rode kleding van Santa Claus bestond al lang voor 1931.
Bron: Historiek. De Kerstman, van Odin tot Santa Claus.
https://historiek.net/de-kerstman-van-odin-to-santa-claus/9911/
3 jaar geleden
De Kerstman isontstaan uit een samensmelting van verschillende invloeden, waaronder Sinterklaas. Toch kennen meer mensen de Kerstman dan Sinterklaas omdat de beste man geassocieerd wordt met de viering van Kerstmis wereldwijd.
Toegevoegd op 28 november 2023 11:47: bron