Is er onderzoek gedaan naar het aantal Nederlanders dat aanstoot neemt aan zwarte piet?

Vooraf: Ik wil geen laagbijdegrondse discussie uitlokken. . .
Ik vraag me af of wel eens onderzocht is hoe groot de groep mensen is die niet gelukkig is met dit verschijnsel. Welk deel van de (donkere) mensen in Nederland is niet gelukkig met zwarte piet. Ik vind het heel lastig in te schatten of het om een klein groepje "principieel" beledigden gaat of dat dit een veel breder probleem is. Is hier een opiniepeiling over gehouden? (waarbij Nederlanders uit de blanke traditie los bekeken werden van mensen die zich op grond van hun huidskleur beledigd zouden kunnen voelen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het percentage dat van mening is dat Zwarte Piet moet worden aangepast, schommelt tussen de 7% en 9% in de Randstad en Friesland en de 2% en 3% in de overige provincies.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het overgrote deel van de Amsterdammers heeft geen enkel probleem met Zwarte Piet.
Dit blijkt uit een onderzoek van Bureau Onderzoek en Statistiek. Van de 1.400 ondervraagde Amsterdammers vindt slechts zeven procent Zwarte Piet discriminerend. Ook vindt ruim de helft van de ondervraagden dat het hulpje van Sinterklaas niet discriminerend kan overkomen op anderen.
Van de Surinaamse Amsterdammers voelt 27, en van de Antilliaanse stadgenoten voelt 18 procent zich gediscrimineerd door Zwarte Piet.

Toegevoegd na 33 minuten:
Resultaat van door jou gevonden onderzoek (zie reacties):
"Bijna 40% van de mensen van Surinaamse afkomst geeft aan zich niet prettig te voelen met bijvoorbeeld zwarte piet op de basisschool."
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Mijns inziens liggen "aanstoot nemen" en "discriminerend vinden" dicht bij elkaar...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat grappig dat Friesland procentueel gezien dicht bij A'dam in de buurt komt. Wat zou daar de verklaring voor zijn. Vooral tegenstrijdig met het grote vooroordeel dat Friezen stug en krampachtig zouden zijn.