Wie heeft de Zwarte Pieten discussie gestart?

Ik bedoel een specifiek persoon. En hoe is het gebeurd dat die discussie ineens zoveel publiciteiten heeft getrokken. Is Quincy Gairo de starter van deze discussie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.5K
Antoni
9 jaar geleden
Bedoel je de discussie van 2013-2014? Bezwaren tegen de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet ontstonden namelijk al voor het eerst in de jaren zestig van de 20e eeuw. Daarna kwam de discussie verschillende malen op, maar verdween deze ook weer. Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/feestdagen/sinterklaas/discussie-ontrend-zwarte-piet-ongeveer.531837 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Antoni zegt, er is niet één persoon mee begonnen. Het is al veel langer dat mensen er bezwaar tegen maken, afstand van willen nemen of op z'n minst een beetje een ongemakkelijk gevoel hebben bij de figuur van Zwarte Piet. Vorig jaar was ook echt niet de eerste keer dat die discussie door de media werd opgepikt, al was het vorig jaar wel breder dan andere jaren. Als het gaat om dingen die 'in de lucht hangen', is het vaak zo dat (heel) veel mensen hetzelfde denken, maar soms duurt het even voordat er echt breed over gesproken wordt. In Nederland zal het vooral vanaf '75 en gedurende de jaren '80 zijn geweest, toen meer Antilliaanse en Surinaamse Nederlanders naar Nederland kwamen en daardoor de blanke Nederlanders wat meer gewend raakten aan donkere Nederlanders in hun midden, dat men zich meer begon te realiseren van de zacht gezegd wat 'bijzondere' positie die Zwarte Piet had in onze nationale folklore.
paulus811
9 jaar geleden
Op deze manier is ook de negerzoen gesneuveld en Verene Shepherd van de VN heeft zelfs bedenkingen bij de 'black series' van Mercedes....

Antwoorden (1)

De discussie was al langer gaande, maar door Quincy Gario kreeg het meer aandacht. Iemand heeft zijn moeder zwarte Piet genoemd en dat viel bij hem niet goed. Hij heeft theater, - film - televisiewetenschap gestudeerd en weet daardoor heel goed hoe hij de media moet bespelen.
In 2011 is hij zijn campagne tegen zwarte Piet begonnen en werd opgepakt voor het dragen van T-shirts met "zwarte Piet is racisme" erop. Dit kreeg toen internationale aandacht en heeft de discussie naar een hoger level gebracht.

Dus gestart heeft hij het niet, maar hij heeft het wel groot gemaakt.

Vorig jaar werd de discussie nog groter omdat Verene Shepperd namens de VN onderzoek ging doen naar zwarte Piet. Later bleek dat zij helemaal niet werkzaam was bij de VN, maar slecht een consultant. Zij misbruikte de naam van de VN omdat ze gehoord had dat Unesco het Sinterklaasfeest op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed wilde plaatsen.
Deze zelfde vrouw wilde ook een verbod op het lied "I'm dreaming of a white Christmas", omdat die wens 'om wit' kan worden opgevat als de hang naar blanke superioriteit.