De allereerste intocht van Sinterklaas vond plaats in Venray, Peel en Maas, op 8 december 1888

De stoomboot waarmee Sinterklaas ieder jaar uit Spanje komt, komt uit het gedicht "Sint Nikolaas en zijn knecht" (1850) van het Amsterdamse schoolhoofd Jan Schenkman. Pas in 1912 werd dit gedicht op muziek gezet.

Op zaterdag 1 december 1934, het weer was guur, ging in Amsterdam de eerste Intocht van start. Met de stoomboot kwam de bisschop aan bij de Sint-Nicolaaskerk, vergezeld van zes Zwarte Pieten, Surinaamse matrozen van een schip dat toevallig in de haven lag.

In Amsterdam werd, vanaf 1952 tot en met 1963, met de (diesel)motorboot "Spanje" aangemeerd.
Vanaf 1964 werden voor de landelijke intocht wisselende schepen gebruikt, totdat in 1985 de "Pakjesboot 12" in dienst werd genomen.

Echter, Sinterklaas heeft niet altijd met dit schip kunnen aanmeren, in
1985, 1989, 1993, 2001 en 2012 moesten andere boten worden gebruikt omdat
Pakjesboot 12 niet door een te kleine doorgang kon (bijvoorbeeld een te lage brug).
In 1985 en 1989 moesten Sinterklaas en zijn gevolg overstappen naar kleinere
boten om aan land te worden gebracht en in 1993 werden Pakjesboot 13(de ss Success), in 2001 Pakjesboot 14(de ss Maria C) en in 2012 Stoomboot 0475(de Dilles) ingezet voor de gehele intocht.

Sinds 2003 wordt gebruikgemaakt van het Stoomschip "Christiaan Brunings",
dat afmeert bij het Scheepvaartmuseum.
Bron: Wikipedia diverse pagina’s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toevoeging: eigenlijk is de allereerste intocht van het jaar in Maassluis, traditiegetrouw. Soms enkele uren voor de nationale intocht. Maar deze intocht in minder bekend.
Dit gebeurt dan door de laatst overgebleven echte soomboot, de Furie, die dan omgedoopt word tot Spanje.

Andere antwoorden (2)

Het is niet zeker wanneer Sinterklaas voor het eerst met de stoomboot aankwam. Waarschijnlijk rond 1924 in Arnhem of Zierikzee. Het idee om Sinterklaas in een plaats aan te laten komen ontstond in de tweede helft van de 19e eeuw, er verschenen toen boekjes waarin Sinterklaas in een plaats aankwam. Dit bracht mensen op het idee om dit ook na te spelen in hun dorp of stad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De allereerste Sinterklaas intocht was Venray op donderdag 6 december 1888.