Waarom heeft de sint altijd handschoenen aan?

Hij heeft toch zeker geen smetvrees?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (12)

Om te zorgen dat hij geen bacterien van al die duizenden kindertjes krijgt misschien... of om de kadootjes stofvrij in te pakken...
Of gewoon omdat het netjes is en vroeger alle bisschoppen handschoenen droegen.

Het kleedt wel af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft hij wel smetvrees. ha ha .
Maar hij draagt een officieel kostuum dan horen daar wel handschoenen bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om geen sporen achter te laten...
nee geintje, zou het niet weten. Staat wel chic. Misschien daarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, juist het tegenovergestelde. Kerkleiders raken regelmatig heilige spullen aan, en dat mag niet met de blote handjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had dat te maken met de spaanse en tegenwoordig met de mexicaanse griep! Je moet er toch niet aan denken dat die oude rakker besmet wordt en dat juist in deze spannende dagen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ziet er netjes uit en het verbergt de leeftijd van de man voor de kindertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand zit hier minduimpjes uit te delen?
Misschien had hij wel last van koude handen. Logisch toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Spanje heeft hij ze ook aan met 39 graden, zelf gezien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar de - is niet van mij :), het had gekund..
Ik denk dat dit is om te voorkomen dat de goedheiligman ooit eens ongewilt in een criminele situatie beland. Want zonder handschoenen laat hij natuurlijk van die mooie vingerafdrukken achter. En ben je via de vele databanken gewoon te traceren...

Ik zie de krantenkop al voor me: "Bisschop van Myra betrokken bij mysterieuze inbraak in de kerncentrale van Borselen!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het in spanje warmer is dan hier in nederland, ik heb ze ook in de winter aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die ESVW;

Eigenlijk zijn alle bovenstaande antwoorden een beetje goed. Verder het is ook weer een mooi stukje traditie.

En ik heb eigenlijk hele lelijke handen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas heeft twee paar handschoenen. Meestal draagt hij zijn mooie witte handschoenen, maar soms heeft hij ook zijn paarse aan. Als hij zijn paarse onderkleed draagt vindt hij het vaak mooier om dan zijn paarse handschoenen daarbij aan te trekken. Over zijn handschoenen draagt Sinterklaas een mooie grote ring met een rode glimmende diamant erin. Deze ring is voor de Sint erg belangrijk en hij vergeet hem bijna nooit om te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft Sinterklaas overgenomen van Sint Nicolaas. Deze laatste was een bisschop, zoals algemeen bekend. Bisschoppen droegen regelmatig pontificale handschoenen. pontificale handschoenen: zijden handschoenen voor de bisschop, in de liturgische kleur van de dagen aan de bovenkant voorzien van een kruis. Ze behoorden tot de bisschoppelijke insignia en werden uitsluitend gedragen tijdens het eerste gedeelte van de door de bisschop opgedragen pontificale mis.
Net als Sinterklaas droeg een bisschop, en zo ook Sint Nicolaas, vaak een ring: de bisschopsring.

Toegevoegd na 1 minuut:
En tegenwoordig natuurlijk voor de kou tijdens de intochten ;)