Sinterklaas wint ieder jaar weer meer aan populariteit, zal dit effect hebben op de kersttijd?

Sinterklaas is al jarenlang het nummer 1 kinderfeest van Nederland (zoveel anderen zijn er niet denk ik dan, maar goed dat is iets anders).

Daarbij komt dat de commercie ook stevig op Sinterklaas inzet. Aangezien Sinterklaas steeds groten en eerder begint, zal dit op den duur betekenen dat kerst niet nog verder naar voren kan komen. Dat op de lange termijn kerst weer achter Sinterklaas schuift.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat mag ik van ganzer harte hopen. Sinterklaas is zo'n echt puur Hollands (kinder)feest, laten we alsjeblieft onze eigen tradities in ere houden!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In onderstaande bron staat wel een interessant onderzoek van TNS NIPO naar Sinterklaas en Kerst

Toegevoegd na 11 minuten:
heb de bron even verwijderd, onderzoek was gedateerd, mijn excuses hiervoor. Lightspeeds Research heeft hier echter wel dit jaar onderzoek naar gedaan, dit onderzoek staat in Het Tijdschrift voor de Marketing. Belangrijkste conclusies hieruit waren dat Sinterklaas aan populariteit wint en Kerst voorbij gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, al heb ik ook een beetje de indruk dat steeds meer beiden gevierd worden (met kadootjes dan). De commercie is in elk geval de grote winnaar van deze concurrentiestrijd.

Dat Sinterklaas steeds weer een opleving lijkt te krijgen is natuurlijk ook een beetje het gevolg van de Europese eenwording (landelijke gebruiken krijgen dan meer nadruk, net als eigentalige muziek en dergelijke) , en ook een beetje (vermoedelijk zelfs iets meer) van het steeds weer in de publiciteit komen van kritiek op Sinterklaas ; niet multi-culti genoeg, te racistisch ; dan hebben we al snel zoiets van : blijf met je politiek correcte takken van onze sinterklaas af !

Dus zolang er nog regelmatig kleine hetzes zijn rondom gekleurde pieten en kruisen op mijters, voorspel ik het sinterklaasfeest een gouden toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het Sinterklaas feest alleen maar het opwarmetje voor de kerst.
De mensen hebben nog zoveel geld, meer dan vorig jaar en toen was de kerst ook prima, net zo als de jaarwisseling.
Mensen zoeken steeds meer de gezelligheid op en het liefst in eigen gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat qua kinderfeest Sinerklaas mijlen ver voor ligt qua populariteit. Alleen al omdat de Sint een heel verhaal heeft, een intocht en 's avonds schoentje zetten bij de schoorsteen. Het spreekt meer tot de verbeelding.
Kerst is meer een feest als je ouder wordt. Daar gaat het meer om lekker dineren en pakjes onder de boom en gezellig samen zijn. Er zit verder weinig verhaal aan waardoor het voor kinderen minder leuk is.
Overigens, als het aan de commercie ligt vieren we elke week een ander feest. Zodra de zomervakantie overal voorbij is doemt in de verte de eerste kerstmarkten op en ook de pepernoten lagen al weer vroeg in de winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was Sinterklaas het feest van de cadeautjes en kerst van gezellig met familie feestvieren. Dat Sinterklaas nog steeds een pakjesfeest is, is duidelijk. Het kerstfeest draaide vroeger niet om cadeautjes. Er werd wel uitgebreid gegeten en het huis was gezellig versierd. Van de zondagschool kreeg je met kerst een boek, maar voor de rest was het geen pakjesfeest.

Nu zijn het beiden feesten met veel cadeaus geworden:
"Sinterklaas en Kerst zijn even populair. Dat blijkt niet alleen uit de gragiek (zie afbeelding en bron) over het vieren van Sinterklaas of Kerst, waarop het merendeel ‘beide’ antwoordde. Het blijkt ook uit een onderzoek van de Staatsloterij naar het cadeaugedrag van Nederlanders tijdens de feestdagen. Bijna tweederde van de Nederlanders viert dit jaar Kerst (65%) met cadeaus en 62% viert Sinterklaas. Ongeveer een kwart van de mensen viert uitsluitend Sinterklaas met cadeaus en een even grote groep viert uitsluitend Kerst met cadeaus. Vier op de tien mensen vieren zowel Sinterklaas als Kerst met cadeaus. Onder de jongere doelgroep (18 tot 34 jaar) is Sinterklaas populairder dan Kerst. Zij geven relatief vaak alleen met Sinterklaas cadeaus en relatief weinig uitsluitend met Kerstcadeaus".

Dit onderzoek is van 2008. Kerst. Over hoe kerst en Sint dit jaar gevierd gaan worden, kan achteraf de balans over worden opgemaakt, maar het zal vergelijkbaar zijn.
Een deel van de mensen viert dus geen Sinterklaas, maar daarbij gaat het om volwassen mensen. En Sinterklaas is eigenlijk het kinderfeest bij uitstek. Een deel pakt geen cadeautjes uit met kerst. De feesten zijn beiden populair, maar hebben elk hun eigen karakter. Ik ben niet bang dat de één de ander zal verdringen, maar hoop wel dat de feesten beiden hun eigen karakter blijven behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Populariteit wordt niet gemeten aan het aantal- en kosten- van de cadeaus. Die misvatting maken er meer! Verder een onderbouwde gedachte!
Juist fijn dat Sinterklaas weer steeds populairder wordt. Vooral omdat het zo'n leuk feest is voor kinderen
Kerst is meer een familie feest, met lekker eten. Wij doen niet aan cadeautjes met de kerst, zelfs nu de kinderen groot zijn houden we pakjesavond op 5 december. Vind 2 maal in 1 maand een pakjes avond beetje te veel van het goede en zo heeft elke feest zijn eigen leuke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vindt ik het ook fijne. Sterker nog ik hoop dat het de commerciële invloed op kerst zal aantasten.