Surprise maken?

Mijn zoon van 11 moet dit jaar voor het eerst een surprise maken. Ik ga hem hier natuurlijk bij helpen! Maar hoe?
Wie heeft er een leuk idee? Graag niet al te moeilijk.
Het is voor een jongen van 11. Hij houdt van voetbal. Mijn zoon lijkt het leuk om een inktvis te knutselen, maar dit lijkt me erg lastig. Dus elk idee is welkom. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (14)

Als die jongen erg van voetbal houd maak dan een voetbal surprise. Is nog erg makkelijk ook.

Neem een doos, liefst langwerpig
Schilder deze groen en bovenop een voetbalveld
Maak van rondhout de doelpalen en daartussen een plat latje erop spijkeren.
Maak van een net (bijvoorbeeld van sinaasappelnet) de doelen af.
(eventueel poppetjes als je handig bent)
Balletje knutselen en vullen maar!

:-) Veel plezier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je een makkie. met lekker veel geklieder en een gezellig middag ?

Maak dan een voetbal van papier mache. Ballon opblazen (zo rond mogelijk, je kunt hem redelijk vormen met plakband als hij een tuut heeft) en beplakken met stroken krantenpapier die je door behanglijm hebt gehaald. Laag of drie , vier.

Dan een laatste laag aanbrengen met wit papier (wc papier of keukenrol) zodat je later makkelijker kunt schilderen.

Dag of drie laten drogen tot hij keihard is. Dan met een speld de ballon doorprikken (als die nog niet is geknald) en een gat in de bal knippen groot genoeg voor het kadootje.

Gat weer dichtmaken met papiermache (je hebt meestal nog wel wat lijm en wit papier over) en weer laten drogen (gaat snel), en dan de bal beschilderen als een voetbal. Succes verzekerd.

Ik heb op die manier in het verleden met de kinderenook hele leuke koppen gemaakt als suprise. Altijd een succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tijdens het drogen gewoon op een leeg conservenblik ofzo leggen en af en toe keren.Niet te dicht bij de verwarming, want als de ballon knapt voor hij redelijk hard is, implodeert je bal en kun je opnieuw beginnen...:-(

Toegevoegd na 3 minuten:
Op dezelfde manier kun je overigens ook leuk een inktvis maken met poten van opgevulde panty / kindermaillots trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dat nou weer voor een flauw minnetje ? Dat is het werk van een kind van 8 hoor !! Alleen de zwarte lijntjes en het haar zijn van mamma, en de surprise was een groot succes. Staat al bijna 6 jaar op de kast van de juf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ter compensatie
Inktvis; leuk!!

Je maakt een bol met slierten eraan! Is juist makkelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met oude kranten bijvoorbeeld; opproppen. Is gelijk een mooie plaats om het cadeautje te verstoppen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol gelijk heb je Dutcheese!
Zoiets......?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site staan leuke voorbeelden van kinderen zelf.
veel plezier met knutselen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een inktvis is inderdaad best moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.
Je kunt van papier mache prima een inktvis knutselen.
Veel krantenpapier met behangplaksel en je kunt alle vormen maken.

Je kunt natuurlijk ook samen iets maken wat met voetbal te maken heeft.... een grote voetbalschoen van karton, een grote doos waar je bovenop een voetbalveld schilder en daar de kadootjes in verstop.

Mocht hij toch voor de inktvis gaan:
een ballon opblazen
veel kranten verzamelen en in stukjes scheuren
behangplaksel
de kranten per stuk over de ballon plakken totdat je een dikke laag papier over de ballon heb. Dit is het lijf van de inktvis.
Je kunt de tentakels maken door stukken krant strak op te rollen. Als je ze een beetje nat maakt met plaksel kun je ze in vormen maken en eenmaal droog heb je leuke tentakels. Deze kun je vastplakken aan het lijf.

De inktvis schilderen, leuke ogen erop maken.
Als de inktvis goed droog is kun je een gat aan de onderkant knippen (de ballon leeg laten lopen) en daar een kadootje instoppen.

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk idee is welkom? Dan zou mijn tip zijn: een inktvis maken!
En laat 't hem helemaal zelf doen. Dan kan hij trots zijn dat ie iets zelf gemaakt heeft.

Toen ik 11 was, heb ik een surprise voor iemand gemaakt die hij jarenlang bewaard heeft. Toen hij me dat na die jaren vertelde, wist hij niet dat ik dat ding gemaakt had. Tot op de dag van vandaag heb ik 'm dat niet verteld. Inmiddels zal dat ding wel weggegooid zijn, maar ik had 'm zelf gemaakt. Uren aan geknutseld, en er zelf uren plezier door gehad.

Ik ben niet zo weg van al die moeders die werkjes van kinderen doen. Of dat nou surprises of andere soorten huiswerk is. Wat je wel kan doen is zorgen dat er plakband in huis is, en alle andere spullen die eventueel nodig zijn. Voor de rest is het heerlijk aan 't kind zelf om te bepalen hoe het wordt.
En als het jou lastig lijkt, zo'n inktvis? Geeft toch niet? Als hij het wil, zou ik 't niet voor hem bepalen dat dat lastig is. Het is net zo lastig als je het zelf denkt, en hij ziet dat zitten, gaaf toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor een inktvis kun je een oude plastic bal gebruiken.stop daar het kadootje in en verpak de bal in lichte stof-knip lange slierten van dezelfde kleur stof voor de tentakels en zet ogen op de kop(bal)
kijk eens of je plastic dopjes kunt vinden of maak zelf wat rondjes die de zuignapjes voor moeten stellen.en doe aan de uiteinde van de tentakels wat inkt..
(ik had ff geen inktvis zonder letters erin)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inktvis maken:
dikke wol
kranten
touw
ogen
stukjes vilt
crêpepapier
schaar
karton
lijm
afplaktape

Maak van een vel krantenpapier een prop en plak die vast met de afplaktape. Bekleed de prop met crêpe-papier en bind het papier vast met een touwtje zodat er een brede kraag overblijft. Plak twee zwarte ronde stukjes vilt op twee grotere witte ronde stukjes vilt en daarna op de kop van de inktvis. Plak de ogen er bovenop. Knip een bek uit rood vilt en lijm die ook vast op de kop. Knip 8 stukken dikke wol van 25 cm lang. Plak ze met afplakband op een strookje karton van ca 3 x 15 cm. Maak 8 balletjes met de crêpepapier lijm ze goed aan elkaar met de uiteinden van de tentakels. Lijm de strook karton aan de binnenkant van de kraag van de kop van de inktvis.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
In de krantenprop kun je het cadeautje stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk +
chek deze site

http://www.knutselidee.nl/startsint.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al plenty ideeën hierboven! Heb ze niet allemaal precies gelezen maar hier is nog een techniek >

o Neem oude kranten en een emmer behanglijm
o Trek allebei een schort aan ;)
o Wikkel het cadeau/de cadeaus in plastic
o Maak proppen van de kranten en (let op) doe lijm op die bollen (niet de bollen door de lijm halen! Dat is ontzettend nat en zal gaan druipen)
o Deze druk en prop je in elkaar tot een bepaalde vorm (heerlijk om te doen en niet heel erg vies maar wel knoeierig)
o Stop het cadeau er tijdens het proppen tussen
o Op het eind lijm je er 1 laag crêpepapier overheen dewelke je kunt versieren met kralen, glitters, stickers, ijzerdraad, wol, stof, tijdschriftdingetjes, -gevorderd- lampjes, etc.

Volgens mij heet deze methode 'droog' papier machéjen (als dat werkwoord bestaat). Het is vreselijk leuk om te doen en geeft een solide resultaat. De enige factor die een nadeel kan zijn voor ontvanger/gever is dat de surprise kapot moet om bij het cadeau te komen. Maar als je innovatief bent en je wilt geen risico's nemen dan kun je er een laatje in bouwen oid.

In ieder geval veel plezier dit jaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook een voetbalspeler maken: koop goedkopen panty's die vul je met kranten ,dat worden de armen en benen,het hoofd van kranten en er ook weer een panty erom heen doen.In het hoofd kun je het cadeautje stoppen.Gezicht erop maken van vilt.Een voetbal broekje doe je hem aan bij zeeman en een t-shirtje , rug nummer op zijn rug en klaar.Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb al eens een inktvis gemaakt van panty's. Cadeau inpakken met papier zodat het een bolvorm wordt. Benen van de panty volstoppen met papier of oude lapjes stof. Afbinden en dan het cadeau in de bovenkant van de panty stoppen en weer afbinden. De andere tentakels maak je ook van pantybenen. Twee grote ogen erop van papier en klaar is de inktvis. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een inktvis is wel erg moeilijk!
Als hij van voetbal houd, kun je misschien een voetbalveld maken :
een doos die je aan twee kanten open kan maken.Stop de cadeautjes in de doos, en plak hem dicht.
daar doe je een groen papier overheen, maar wel zo dat je de doos open kunt doen.
Je maakt doeltjes van wattenstaafjes, ja maakt er met witte verf de strepen en rondjesop. Dan kun je poppetjes maken van karton en een voetbal dat plak je allemaal op.