Welke figuur heeft bedacht dat het kruis op de mijter van Sinterklaas niet meer mag?

Vandaag hoorde ik dat in Amsterdam de mijter van Sinterklaas voortaan geen kruis heeft maar de drie kruizen van Amsterdam. Als reden gaf men op dat de kruis niet multuculti genoeg was. Wie kan mij uitleggen wie deze, in mijn ogen idoote gedachte, heeft bedacht en wat de precieze reden was van deze maatregel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Ha, die Sgrijvvaud;

De streep op de mijter is het teken dat we hier met een nepperd van doen hebben. Ik draag mijn hele leven al een kruis op mijn feestmuts en die blijft er op ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

waarschijnlijk politiek correcte autochtonen die ieder jaar in grote getalen moeite hebben met onze Sinterklaastraditie omdat die stigmatiserend zou zijn.
Zo hadden we een tiental jaar geleden (ook in Amsterdam) de discussie over de zwarte pieten die in deze tijd niet meer zouden kunnen. Er liepen toen gekleurde pieten en regenboogpieten achter de sint aan.
Sint is een katholieke heilige en die hoort een kruis op zijn mijter te hebben. Net zoals zijn knecht zwart is van de schoorsteen en nergens anders van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie dit heeft bedacht, geen idee...
Kan je wel helpen met het waarom.
De gedachte hierachter is dat een kruis een christelijk symbool is , en zodoende beledigend is voor andere geloven. Aangezien sinterklaas geen christelijk feest is. Maar door alle bevolkingsgroepen in Nederland geviert word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, ik weet na je antwoord nog steeds niet wie dit idee heeft gelanceerd. -1
't is toch een Sint, of te wel een heilige. Of heet ie nu voortaan in de volksmond alleen nog maar Klaas, da's misschien wél multi-culti.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, ik weet na je antwoord nog steeds niet wie dit idee heeft gelanceerd. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klaas is niet echt een multi-culti naam...toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deva, nee precies, daarom juist!
Dat heeft het gemeentebestuur bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen flauw idee,
maar dat is niet zo.
Dat kruis hoort gewoon daar te zitten.
en zit nog steedsss
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nounou, wat een heerlijk land waarin wij leven.
N.a.v. kamervragen van CDA-ers:

De organisatie van de intocht in Amsterdam vindt 'dat het kabinet zich beter kan bezighouden met het besturen van het land, dan met dit soort zaken'. ''De andreaskruisen kwamen in 2006 op de nieuwe mijter. Het heeft geen andere achtergrond dan artistieke vrijheid van de maker en Amsterdamse bluf,'' zegt Sandra Boer. ''In 1934 stonden er al andreaskruisen op zijn stola. Kinderen houden zich niet bezig met dit soort zaken. Dit is een discussie voor volwassenen.''

In Antwerpen werd tijdens de intocht van Sinterklaas actie gevoerd tegen het achterwege laten van het christelijke kruis.

Vorig jaar was in Antwerpen ook al ophef over de verplichte 'neutrale' kleding van Sinterklaas. De wethouder van onderwijs vroeg openbare scholen geen sinterklazen binnen te halen die een mijter of tabberd dragen met een kruis erop, omdat Sinterklaas een 'geloofsneutraal' feest moet zijn.

Als scholen toch een kruis toestaan, horen onderwijzers buiten de lessen levensbeschouwing niet te vertellen waar dat naar verwijst, omdat geen religies mogen worden voorgetrokken. De scholen legden zich bij die instructie van de wethouder neer. (HET PAROOL)

Toegevoegd na 21 minuten:
De organisatie van de Sinterklaasintocht heeft dit m.i.v.2006 geregeld.
Toelichting:
In 2006 was het niet Stadelmaier maar het atelier van de Stopera dat het nieuwe kostuum ontwierp. Met een duidelijke opdracht: die kruizen moesten weg! Waarom deze ingreep na bijna zeventig blijde inkomsten in de hoofdstad? Dries Zee, die dit jaar afscheid neemt als Amsterdamse stadssint, windt er geen doekjes om: „We hebben het kruis weggelaten, omdat Amsterdam een multi-etnische samenleving is geworden. Sint is er voor iedereen, dus je moet er een beetje een universele figuur van maken. Dat spreekt mij ook aan als acterend sinterklaas – als ik het Damrak oprij, zie ik een zee van hoofdzakelijk donkere gezichtjes.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, ik weet na je antwoord nog steeds niet wie dit idee heeft gelanceerd. -1
Vermoedelijk hetzelfde type overdreven doorgeschoten politiek correcte witman dat ook heeft bedacht dat zwartepieten groen en blauw moeten zijn.

Het kruis of de mijter HOEFT ook niet multiculti, Sinterklaas IS namelijk niet multiculti ; het is een van origine Katholiek feest, ene in Nederland 'inheemse' religie die prima past binnen onze cultuur. Bovendien hebben heel vele mijters al een streep, en geen kruis, inclusief de 'echte'bisschoppen. Voor kinderen die mijters tekenen is het niet meer dan een eenvoudig kenteken.

Er wordt weer veel te veel aan opgehangen en veel te veel achter gezocht. En zo wordt de Nederlandse traditie stukje bij beetje van binnenuit opgevreten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, ik weet na je antwoord nog steeds niet wie dit idee heeft gelanceerd. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me ook de ogen uit de kop schamen als ik met zo'n idioot voorstel kwam en mijn naam niet op Internet willen hebben. Verder dan 'iemand' van de gemeente kom je niet....
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar dat was wel de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er loopt idd eenstreepje door!
@ Antwoordman,wat ben je obstinaat vandaag!
AWM
14 jaar geleden
Dat komt door die medailles! Hadden zie die maar nooit uitgevonden!
hier word ik echt moe van.
er zien niet zo veel landen waar ze sinterklaas vieren, het hoor bij Nederland en omdat er steeds meet mensen uit andere landen kommen die het niet kennen en ook niet vieren moeten we hem daar voor aanpassen in zijn kleding en versiering.
moeten we dan ook Suikerfeest afschaven in nederland omdat er steeds meer mensen suiker ziekte hebben. en de toeter van de moskee afhalen omdat wij in on land dat ook niet gewoon zijn.
het probleem is dat ze steeds meer regels en dingen verzinnen , wat voor ons altijd al zo was maar nu niet meer kan. waarom mag een neger zoen niet meer maar blanke vla wel.
ik zou zeggen regering hoe je bezig met belangrijke zakken en laat het zo als het is.
reacties zijn zeer welkom.

vriendelijke groet
djdikkop (wanorde.nl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote Elsevier: "Een aantal gemeentebesturen wil de ‘multicultimijter’, het hoofddeksel van Sinterklaas zonder kruis, invoeren. Maar een ontstemd CDA stelt dat de mijter van Sint Nicolaas heilig is.
De goedheiligman draagt al een aantal jaar geen kruis meer op zijn mijter in Amsterdam vanwege de multi-etnische samenleving in de stad."

Quote Telegraaf: "Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.
Het CDA wil dat de PvdA-ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Plasterk (Cultuur) 'opkomen voor behoud van een typisch Nederlands feest als sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen'. "Er is geen enkele reden om de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas angstvallig te verbergen", aldus CDA-Kamerlid Koppejan. "Wij vinden het prima dat er in de Nederlandse samenleving etnische groepen bij zijn gekomen met eigen feesten, gebruiken en religies, maar dat mag niet betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen feesten verloochend wordt."

Zie bronnen: